Herdenking en viering afschaffing slavernij

• 01 juli 2020 12:00 tot 17:30
  • locatie: Online
Direct opslaan in uw agenda

Op woensdag 1 juli herdenkt en viert Groningen de afschaffing van de slavernij. Op deze dag in 1863 maakte het Nederlandse Koninkrijk een einde aan de slavernij in Suriname en op de Antillen.

In samenwerking met stichting Brisa, burgerinitiatief Keti Koti Groningen, de Groninger Archieven, Discriminatie Meldpunt Groningen en Forum Groningen staan we stil bij de harde werkelijkheid van deze geschiedenis. Dat doen we met het programma Breaking the Chains (Keti Koti) via een online livestream, onder leiding van host Sherlock Telgt. Sprekers zijn de burgemeester Koen Schuiling, Andreas Blühm van het Groninger Museum, Dichter Nghitti Saro, de kinderburgemeester en Niek Peters van Discriminatie Meldpunt Groningen. In verband met coronamaatregelen is deze bijeenkomst uitsluitend online te volgen via deze link op de website van Forum Groningen. Dit betreft niet alleen de livestream. Ook na afloop van het programma zijn de beelden op deze webpagina terug te zien.

Op een nader te bepalen moment (na de zomerstop) wordt er een stadswandeling georganiseerd voor de raad. Tijdens deze wandeling worden de sporen van het slavernijverleden in Groningen bezocht en besproken. Een uitnodiging hiertoe volgt.

Activiteiten overzicht
madiwodovrzazo