Finissage

• 16 december 2022 16:00 tot 17:15
  • locatie: GRID Sint Jansstraat 2, Groningen
Direct opslaan in uw agenda

Geachte raadsleden van de gemeente Groningen,

U wordt vermoedelijk regelmatig uitgenodigd voor een vernissage oftewel feestelijke opening. Een finissage, een feestelijke afsluiting, komt vast minder vaak voor. Juist daarom nodigen we u voor een finissage uit en wel op 16 december om 16.00 uur in GRID Grafisch Museum aan de Sint Jansstraat 2. We praten u dan graag bij over de tijdelijke sluiting en de toekomstplannen van ons museum.

Sinds oktober 2015 is GRID gehuisvest in het mooie pand aan de Sint Jansstraat 2. Daar heeft het museum zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een aantrekkelijke en levendige plek met een sterke doe-component. We presenteren er de verhalen van grafisch Groningen, organiseren tentoonstellingen en workshops en bieden een breed educatief programma. Daarnaast participeren we in festivals, zoals ESNS, Noorderzon, KEI en de Museumnacht. In 2019 was het publieksbereik 15.000. De periode daarna, de vele maanden van COVID-19 en lockdowns, hebben we ons intensief beziggehouden met de doorontwikkeling van het museum. Onze inhoudelijke heroriëntatie heeft geleid tot plannen voor de museale vernieuwing van GRID naar een Museum voor Letter en Beeld.

Volgend jaar worden de etages van het pand Sint Jansstraat 2 verbouwd tot luxe huurappartementen. De kans dat we in de plint van het gebouw onze toekomstvisie kunnen realiseren lijkt klein. We oriënteren ons daarom op een nieuwe locatie. Onze collectie kunnen we tijdelijk opslaan in een pand van de gemeente, de voormalige brandweerkazerne in Haren. Behalve online blijven we actief met de Druktemaker – een museumdrukkerij op wielen – en met tentoonstellingen op bijzondere locaties.

Met het nieuwe museale concept zien we nog meer mogelijkheden tot samenwerking met andere instellingen dan voorheen, zoals met Kunstpunt, Noorderlicht, Noordwoord, Noorderbreedte en het Resort. Gezamenlijke huisvesting – in bijvoorbeeld de voormalige Niemeijer fabriek? – kan die samenwerking versterken. Tijdens de finissage delen we graag met u onze ideeën daarover.

Wij hopen u dus op 16 december te ontvangen, voor een laatste gang door drukkerij, atelier en tentoonstelling, en om met ons het glas te heffen op de sluiting van GRID aan de Sint Jansstraat en de toekomst die we voor ons zien.

We verzoeken u aan te geven u aangeven of u al dan niet aanwezig bent door te antwoorden op deze mail.

Met vriendelijke groeten,

Fronique Oosterhof, directeur

Bea Ekamper, voorzitter van het bestuur.

Voor het programma zie bijlage!

Activiteiten overzicht
madiwodovrzazo