Uitnodiging Kennismiddag milieueffectrapportage 26 januari 2023 - Provinciehuis Groningen

• 26 januari 2023 12:00 tot 17:00
  • locatie: Provinciehuis Groningen
Direct opslaan in uw agenda

KENNISMIDDAG milieueffectrapportage op 26 januari 2023 - Provinciehuis Groningen

Een duurzame en mooie Groningse leefomgeving in 2050. Hoe helpt milieueffectrapportage daarbij?

De Omgevingswet komt eraan. Alle gemeenten en provincies zijn aan de slag met hun omgevingsvisies, omgevingsplannen en omgevingsprogramma’s.

Langetermijnvisies op en plannen voor de inrichting en het gebruik van het grondgebied. Hoe maak je nu al inschattingen en keuzes maken tot bijvoorbeeld 2050?

Milieueffectrapportage is daarbij een goed hulpmiddel.

Maar hoe pak je dat nu aan?
Het antwoord op die vraag staat centraal op donderdagmiddag 26 januari 2023.

De Commissie voor de milieueffectrapportage en de provincie Groningen nodigen alle Groningse gemeenten, de omgevingsdienst, Rijkswaterstaat en de waterschappen uit voor een kennismiddag over milieueffectrapportage.

Een middag voor bestuurders en ambtenaren met uitleg over milieueffectrapportage, de Omgevingswet en aan de slag met omgevingsvisies, omgevingsprogramma’s en omgevingsplannen.

De Commissie m.e.r. heeft tal van praktijkervaringen om te delen. Er is volop ruimte om vragen te stellen, ervaringen te delen en voor discussie.

Datum: 26 januari 2023 van 12.00 - 17.00 uur

Locatie: Statenzaal, Martinikerkhof 12, Groningen

12.00   Inloop met lunch

12.30   Welkom en aftrap door Tjeerd van Dekken, gedeputeerde provincie Groningen en Harry Webers, plaatsvervangend voorzitter bij de Commissie m.e.r.

Ook de uitbreiding van het bedrijventerrein Eemshaven, Gebiedsontwikkeling Oostpolder, komt aan bod.

13.15   Keuze uit twee inleidende deelsessies:

1a. Wegwijs in milieueffectrapportage: wat is het en wat levert het op? Twee werkgroepsecretarissen van de Commissie maken je wegwijs in de wereld van m.e.r.

1b. Verdiepende casussen met de Commissie m.e.r.

14.30   Pauze
15.00   Keuze uit drie verdiepende deelsessies:

2a. Milieueffectrapportage bij omgevingsvisies, omgevingsplannen en omgevingsprogramma’s

2b. Natuur en milieueffectrapportage

2c. Hoe helpt milieueffectrapportage de bestuurder?
16.15   Plenaire afsluiting door Tjeerd van Dekken en Harry Webers
16.30   Napraten met een hapje en een drankje

17:00   Einde

Doelgroep

Bestuurders, statenleden, raadsleden en algemeen bestuursleden, omgevingsmanagers, medewerkers bij Groningse gemeenten, provincie Groningen, Omgevingsdienst Groningen, Rijkswaterstaat en Waterschap Noorderzijlvest en Hunze en Aa's.

Aanmelden kan tot en met vrijdag 13 januari.

Meld je hier aan!

Deze uitnodiging mag je delen in je Groningse netwerk. Graag tot de 26e!

Met vriendelijke groet,

Marianne Schuerhoff