4 mei herdenking Groningen

• 04 mei 2023 09:15 tot 22:00
  • locatie: Diverse Locaties
Direct opslaan in uw agenda

Groningen, 14 april 2023

Geachte mevrouw, heer,

Op donderdag 4 mei 2023 herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesmissies. Namens de gemeente en provincie Groningen organiseert de Stichting 4 Mei Herdenking Groningen de plechtigheden in Groningen. Haren en Ten Boer kennen elk hun eigen organisatie van de 4 Mei Herdenking.

De Herdenking in Groningen bevat een groot aantal ceremonies dat in de ochtend, de middag en in de avond van de 4e Mei plaatsvindt. Het bestuur van de Stichting 4 Mei Herdenking Groningen heeft grote waardering voor de aanwezigheid van uw organisatie bij de Herdenkingen en de Stille Tocht. Samen met uw organisatie maken we er een mooie, waardige Herdenking van.

Veranderingen Op basis van het verloop van de plechtigheden van de afgelopen jaren heeft de organisatie van de 4 Mei Herdenking Groningen een aantal wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen zijn bedoeld om zo veel mogelijk rust te brengen in het programma, met behoud van betrokkenheid, waardigheid en toegankelijkheid. Zo leggen de Commissaris van de Koning en de burgemeester van Groningen na aankomst van de Stille Tocht vóór de twee minuten stilte namens ons allen een gezamenlijke krans bij het provinciale monument Sint-Joris en de draak op het Martinikerkhof. Na de twee minuten stilte klinken vervolgens twee coupletten van het Wilhelmus, houdt de burgemeester een toespraak en draagt de stadsdichter zijn speciaal voor deze gelegenheid geschreven gedicht voor.

Daarna vinden de kransleggingen plaats. De laatste jaren is het aantal kransleggers enorm uitgedijd. Voor een waardig verloop van de plechtigheid beperken we daarom het aantal kransleggingen dat door de presentator aangekondigd wordt tot tien. Uw organisatie behoort dit jaar niet tot deze tien. Na de aangekondigde tien kransleggingen vindt aansluitend het defilé langs het monument plaats. Dit is het moment waarop u uw bloem(en), bloemstuk of krans bij het monument kunt leggen ter nagedachtenis aan hen die omgekomen, gefusilleerd of vermoord zijn. Wij nodigen u hierbij van harte uit van deze gelegenheid gebruik te maken.

Na afloop van de Herdenking is er in de Martinikerk warme koffie en thee. Op de achtergrond zal een strijktrio dit samenzijn muzikaal omlijsten. Tenslotte zal omstreeks 21.15 uur de theatervooropleiding De Noordelingen hun Na de Dam-productie presenteren.

Het bestuur van de Stichting 4 Mei Herdenking Groningen hoopt u donderdag 4 mei te mogen begroeten.

Mocht u na het lezen van deze brief vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen met Niko Beets, voorzitter Stichting 4 Mei Herdenking Groningen, mobiel bereikbaar via nummer 06 – 537 28 812.

Voor nu wens ik u al het goede.

Met hartelijke groet,

Niko Beets,