Aanbieding petitie Gerrit Krolbrug

Gepubliceerd op: 12 oktober 2021 12:10

overhandiging petitie Gerrit Krolbrug
Plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad Rik van Niejenhuis heeft maandagavond 11 oktober een petitie met handtekeningen voor een lage Gerrit Krolbrug overhandigd gekregen. De petitie is ondertekend door 5529 personen.

De overhandiging was in het gemeentekantoor Harm Buiterplein waar fracties van de gemeenteraad op maandag vergaderen. De handtekeningen werden overhandigd door Chris van Malkenhorst van het Gerrit Krolcomité, mede namens 18 ondersteunende bewoners- en belangenorganisaties.

Aanvaring

De Gerrit Krolbrug is in mei door een aanvaring ernstig beschadigd geraakt. Wat voor brug moet er ter vervanging komen? Het college van burgemeester en wethouders (B&W) heeft als voorkeursvariant een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte, ingericht als fietsstraat en met twee fietsloopbruggen op 9,7 meter. De ondertekenaars van de petitie willen een brug van niet meer dan 3 meter hoogte.

Het comité ziet de petitie als een "een enorme steunbetuiging vanuit de burgers en bewoners van Groningen aan de lage Gerrit Krolbrug en een duidelijk signaal naar de politiek, het college en de raad toe".

Bespreekpunt

De vervanging van de Gerrit Krolbrug staat woensdag 13 oktober als een belangrijk bespreekpunt op de agenda van de gemeenteraad. De raad stemt over de voorkeursvariant. Uiteindelijk is het aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) hoe hoog de brug wordt.

Agenda raadsvergadering 13 oktober

foto petitie gerrit krolbrug hal