Aandacht in raad voor behoud Grunnegs

Gepubliceerd op: 10 november 2022 12:11

foto buusboukje

In de Groningse gemeenteraad is afgelopen woensdag aandacht gevraagd voor behoud van het Gronings.

De raadsleden kregen van de burgemeester het Buusboukje Grunnegs, geschreven door voormalig streektaalfunctionaris Olaf Vos en een uitgave van het Centrum Groninger Taal & Cultuur.

Verander'n

In het Gronings werd de brief van burgemeester Koen Schuiling voorgedragen die bij het Buusdoukje zat. Daarin wordt geconstateerd dat veel Groningers het Gronings niet meer machtig zijn. "Doar mos verander'n in komm'n", aldus de burgemeester.

Daarom het Buusboukje. "'n Aibels mooi boukje mit Grunneger oetsproak'n en woord'n. En oetleg hou 't Grunnegs in 'n ander stekt. 'n Klain boukje mit hopelijk grote gevolg'n, noam'lijk: behold van 't Grunnegs!"

Aaierbaal

In het boekje staan hoofdstukjes over onder meer begroeten (Moi even/Aal goud?/Pratst du ook Grunnegs?), tijd (Wat hest ja drok?/Joa. Ik heb haildal gain tied), gezegden (t Schut mie nait in t zin/Wie goan op hoes aan) en eten (eerappels/aaierbaal).