Boodschappen doen voor Voedselbank

Gepubliceerd op: 24 december 2021 16:12

actie voedselbank raadsleden D66

De Groningse gemeenteraad heeft vrijdagochtend 24 december boodschappen gedaan voor de Voedselbank. Zo steunen de raadsleden de Grote Decemberactie van de Voedselbank Stad Groningen om de voorraden aan te vullen.

De Groningse raadsleden hebben een traditie opgebouwd om in december als gemeenteraad gezamenlijk voor de Voedselbank boodschappen te doen. Zo willen de raadsleden stimuleren dat ook anderen in de gemeente Groningen goederen voor de voedselbank inzamelen.

Armoedegrens

De Grote Decemberactie is er om zoveel mogelijk levensmiddelen in te zamelen zodat de Voedselbank weer een paar maanden vooruit kan. De Voedselbank stelt deze levensmiddelen gratis ter beschikking aan huishoudens die zelf onvoldoende in hun levensbehoefte kunnen voorzien. In de gemeente Groningen maken ongeveer 750 huishoudens die onder de armoedegrens leven gebruik van de Voedselbank.

Coronaperiode

De Voedselbank is blij met de steun van de Groningse raadsleden. "Armoede blijft een groot probleem", aldus de Voedselbank. "Juist in deze moeilijke coronaperiode moeten wij als Voedselbank Stad Groningen alle zeilen bijzetten om alleenstaanden en gezinnen die onder armoedegrens leven een verantwoord voedselpakket te kunnen geven."

De hoeveelheid producten die bij de Voedselbak Groningen binnenkomt is met twee derde gedaald. Dit komt omdat grotendeels omdat supermarkten nu producten voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum tegen een veel lagere prijs aanbieden. "We hebben nog geen nee hoeven verkopen gelukkig", aldus de Voedselbank. "Maar omdat we minder producten krijgen, kunnen we mensen niet meer een volle tas geven."

De Groningse Voedselbank zegt veel behoefte te hebben aan houdbaar voedsel en non food-producten als zeep, tandpasta, shampoo, luiers, maandverband, waspoeder enzovoort.

De Voedselbak Groningen Stad

actie voedselbank raadsleden met winkelwagen

actie voedselbank kassa

actie voedselbank inpakken in auto