Burgerzaal nieuw stadhuis naar verzetsvrouw vernoemd

Gepubliceerd op: 24 november 2021 22:11

foto anda kerkhoven

De grote burgerzaal in het nieuwe stadhuis wordt vernoemd naar de Groningse verzetsvrouw Anda Kerkhoven. Dat wil de Groningse gemeenteraad die hierover woensdag 24 november een motie aannam.

Het stadhuis op de Grote Markt wordt momenteel verbouwd. Naar verwachting is de verbouwing in de zomer van 2022 klaar. In het verbouwde monumentale pand komt een grote binnenruimte die gebruikt kan worden als representatieve publieksruimte, direct toegankelijk vanaf de Grote Markt. Tot nu toe wordt dit de burgerzaal genoemd. Maar de meerderheid van de raad wil dat deze ruimte de Anda Kerkhovenzaal gaat heten.

Symbool

De motie voor de Anda Kerkhovenzaal werd op initiatief van de PvdA ook door GroenLinks, D66 en Partij voor de Dieren ingediend. "Anda Kerkhoven staat symbool voor het verzet dat in de Tweede Wereld oorlog in de gemeente Groningen werd gepleegd", aldus de indieners. "Wij denken dat zij te onbekend is in Groningen en zij mag niet vergeten worden", lichtte Diederik van der Meide (PvdA) verder toe.

Kerkhoven werd koerier in het Groningse verzet in de Tweede Wereldoorlog, gearresteerd, gemarteld en kort voor de bevrijding van Groningen in Glimmen doodgeschoten. Haar stoffelijk overschot is eerst naar de Noorderbegraafplaats en later naar het Nationale Ereveld in Loenen overgebracht.

Enquête

Tijdens de discussie over de motie bracht VVD-fractievoorzitter Ietje Jacobs in herinnering dat er in het bos bij Glimmen al een gedenksteen voor Kerkhoven ligt. De VVD en ChristenUnie zeiden het beter te vinden dat de inwoners met een enquête zouden besluiten over de naam van hun burgerzaal. Jacobs: "Zouden wij dat voor de burger moeten bepalen?" Er komt geen enquête voor de naamgeving van de burgerzaal want uiteindelijk stemde de meerderheid van de 45 raadsleden voor de motie om de zaal naar Anda Kerkhoven te vernoemen.

Trouwzaal

De raad sprak met de motie ook uit dat moet worden gekeken hoe het eerbetoon aan Kerkhoven verder gestalte kan krijgen. Ook zouden meer ruimtes in het stadhuis vernoemd kunnen worden naar een persoon. Wethouder Roeland van der Schaaf vond dat voor ruimtes als de raadzaal, trouwzaal en collegezaal minder voor de hand liggen.

Meer informatie over Anda Kerkhoven

Foto: De Ploeg-schilder Johan Dijkstra maakte dit portret van Anda Kerkhoven.

Agenda raadsvergadering 24 november 2022