Commissies bespraken onder meer WMO-vervoer en Hyperloop

Gepubliceerd op: 04 februari 2020 18:02

Hyperloop
Op 1 april gaan in Groningen de nieuwe regels voor het collectief vervoer ofwel het WMO-vervoer in. De gemeenteraad kon eerder zeggen wat ze ervan vond. Maar geen fractie die wat zei. Nu inwoners die van dit vervoer gebruik maken "verontwaardigd" reageren op de nieuwe regels, wilde de SP het er nog eens met andere politieke partijen over hebben.

Dat gebeurde woensdag 5 februari in de raadscommissie van de Groningse raad die om 20.00 uur begint. Voor het onderwerp 'collectief vervoer' hadden zich aan aantal insprekers gemeld. Zij kregen ieder 3 minuten om hun mening met de raadsleden van de commissie te delen.

Eind vorig jaar kon de gemeenteraad zeggen wat ze van de nieuwe regels voor het WMO-vervoer vond. Wensen en bedenkingen uiten heet dat in politiek jargon. Geen enkele politieke partij deed dat. Inmiddels zijn de gebruikers geïnformeerd over de nieuwe regels. "Sindsdien komen de verontwaardigde reacties bij de SP binnen", aldus de SP, die erkent zelf ook niet alert te zijn geweest.

Kilometerprijs

Deze fractie wilde met andere partijen over een aantal punten rond de nieuwe regels in debat. Over het maximum aantal kilometers van 1500 per jaar bijvoorbeeld. En de verhoging van het zogeheten instaptarief, de hogere kilometerprijs en de gevolgen van de veranderingen voor de mogelijkheden om deel te nemen aan de participatiesamenleving.

Deze commissie besprak verder een aantal thema's in de jeugdzorg. De raad heeft een raadpleging met werkers in de praktijk van de jeugdzorg gehouden om signalen, verhalen en voorbeelden te horen over de stand van zaken in de Groningse jeugdhulp. De raadsleden praatten in de commissie onderling verder over onder meer de thema's 'communicatie tussen hulpverleners en privacy' en 'de starheid in het systeem'.

Hyperloop

Gelijktijdig met deze commissievergadering in de nieuwe raadzaal vond er nòg een commissievergadering plaats op het stadhuis, maar dan in de oude raadzaal. Met gelijktijdig vergaderen loopt de raad vooruit op de nieuwe werk- en vergaderwijze van de gemeenteraad die op 1 mei ingaat. In deze andere vergadering kwamen aan de orde het Hardt Hyperloop testcentrum Meerstad-Noord, vuurwerk met Oud en Nieuw en het wietexperiment in Groningen.

Eerder op de dag was er nog een andere raadscommissievergadering. Om 16.30 uur bespraken de commissieleden onder meer over het reclamebeleid en de te ontwikkelen mobiliteitsvisie. Een aantal insprekers heeft zich aangemeld voor het onderwerp 'snorfiets op de rijbaan'.

Helmplicht

De gemeenteraad van de voormalige gemeente Groningen heeft de afgelopen jaren enkele keren gesproken over de problematiek van scooters of snorfietsen op de rijbaan. Kunnen ze worden verboden op fietspaden? Onderzoek heeft uitgewezen dat verplaatsing naar de rijbaan op veel plaatsen niet mogelijk is. Bovendien ontstaat er een diffuus netwerk (hier wel, daar niet). De verwachting is dat het aantal snorfietsen afneemt door de aanstaande helmplicht en dat ze steeds schoner worden.

Initiatiefvoorstel

Een ander agendapunt van deze vergadering was het initiatiefvoorstel van D66, PvdA, GroenLinks en CDA voor meer speelplekken in de binnenstad. Het college is er enthousiast over en heeft al besloten tot een tijdelijke speelplek op de Grote Markt zodat de binnenstad aantrekkelijker wordt voor kinderen. Na dit experiment gaat de gemeente kijken hoe spelen definitief een plek kan krijgen in het centrum. Bijvoorbeeld door speelplekken in te passen bij de herinrichting van straten of het plaatsen van groen.

De 3 raadscommissievergaderingen op woensdag 5 februari zijn terug te zien op deze nieuwe website van de raad bij de agenda's van de vergaderingen, te vinden op de kalender op de homepage.