Eensgezinde raad voor behoud kinderhartchirurgie

Gepubliceerd op: 22 december 2022 15:12

foto umcg

Kinderhartchirurgie moet in het UMCG blijven. Dat vinden alle 12 politieke partijen in de gemeenteraad van Groningen.

De gehele raad wil dat het college van B&W gaat lobbyen in Den Haag om het voorgenomen kabinetsbesluit om de kinderhartchirurgie in Groningen te sluiten van tafel te vegen. Dat zou een einde maken aan de onzekerheid voor patiënten, medewerkers en inwoners van Noord-Nederland, aldus de gemeenteraad.

Beschikbaarheid

De raad nam woensdag 21 december unaniem de motie 'Kinderhartchirurgie moet in het UMCG blijven!' initiatief van PvdA-raadslid Els van der Weele die door alle fractie werd ingediend. "De sluiting van de kinderhartchirurgie in het UMCG heeft onomkeerbare gevolgen voor de beschikbaarheid van deze academische zorg en daarmee verband houdende zorg voor patiënten in Noord-Nederland", aldus de 12 politieke partijen in de raad.

Toegankelijkheid

"Het is voor ons onacceptabel dat de toegankelijkheid van academische zorg afhangt van waar in Nederland je woonachtig bent." Burgemeester Koen Schuiling voegde daaraan toe: "Behoud van de kinderhartchirurgie is van internationale betekenis om de kracht van het UMCG overeind te houden."

De vorige gemeenteraad nam begin dit jaar ook al een motie – ook anoniem – aan met dezelfde strekking. Provinciale Staten van Groningen spraken zich vorige week ook al unaniem uit tegen de kabinetsplannen met kinderhartchirurgie.

Behoud van de kinderhartchirurgie in Groningen was 1 van de vele onderwerpen die tijdens de raadsvergadering van 21 december aan de orde kwam. Meer over deze vergadering:

Agenda raadsvergadering 21 december 2022