Extra vergadering raad over gaswinning

Gepubliceerd op: 11 januari 2022 13:01

foto gaswinning 450

De gemeenteraad van Groningen gaat woensdagavond 12 januari in een extra raadsvergadering debatteren over het voornemen om twee keer zo zoveel gas uit het Groninger veld te winnen dan gepland. Alle 12 politieke partijen in de raad hebben om deze vergadering gevraagd.

Het voornemen om extra Gronings gas te winnen creëert volgens de Groningse raadsfracties een spoedeisende situatie. Ze willen daarover snel met elkaar en het college van B&W in debat. De vragen waarover de partijen het willen hebben zijn:

- Wat vinden gemeenteraadsfracties en college van het voornemen om twee keer zoveel gas te gaan winnen als gepland?

- Wat vinden gemeenteraadsfracties en college dat er gedaan moet worden om dit te voorkomen en het voornemen van het kabinet tegen te houden?

- Op welke manier kan en moet het college van B&W zich opstellen en inzetten om het kabinet op andere gedachten te brengen?

Live uitgezonden

Vanwege de coronamaatregelen vergadert de raad niet in z'n geheel fysiek. Om 21.15 uur is er een vergadering in het tijdelijke stadhuis aan de Radesingel in Groningen met alleen de 12 woordvoerders van de fracties op het gebied van de aardbevingen en het college. De verwachting is dat deze sessie tot 22.15 uur duurt. Daarna begint om 22.30 een geheel digitale raadsvergadering voor de stemming over een te verwachten motie over het onderwerp gaswinning.

De vergadering van 21.15 uur en de besluitvormende vergadering van 22.30 uur zijn beiden live te volgen via de livestream van de gemeenteraad op deze site.

Agenda van deze extra raad

foto schade huis gaswinning

Foto NAM