Fatoumata vijfde kinderburgemeester

Gepubliceerd op: 29 september 2022 21:09

foto kinderburgemeester 2022
Kinderburgemeester Fatoumata krijgt van burgemeester Koen Schuiling de burgemeestersketting omgereikt.

Groningen heeft een nieuwe kinderburgemeester. Fatoumata is geïnstalleerd als vijfde kinderburgemeester van Groningen. Dat gebeurde voor het begin van de raadsvergadering van de gemeenteraad van Groningen op woensdag 28 september.

Fatoumata kreeg de ketting die hoort bij de kinderburgemeester omgehangen door burgemeester Koen Schuiling. Tijdens de vergadering werd Finn geïnstalleerd als loco-burgemeester. Fatoumata en Finn zijn de opvolgers van Samuel en Jairo.

Sinterklaas

De kinderburgemeester is een initiatief van de gemeenteraad Groningen om kinderen een duidelijkere stem te geven. De kinderburgemeester mag zelf een activiteit organiseren. Ook krijgt de kinderburgemeester representatieve taken, zoals het ontvangen van Sinterklaas en het beëdigen van de politiekids.

In zijn toespraak tot de gemeenteraad zei de afscheid nemende kinderburgemeester dat het hem is op gevallen dat volwassen "te veel overleggen en praten en te weinig doen". "Ik zou daarom willen dat er een jongerenraad komt die samen met de gemeenteraad plannen bedenkt en ze dan sneller uitvoert."

Groen, groen, groen

De kinderburgemeester en de loco-kinderburgemeester zijn gekozen door inwoners van de gemeente na een verkiezingscampagne. Fatoumata wist te winnen met de slogan "Activiteiten? Wie vindt dat nou niet leuk?" Zij wil meer activiteiten in Groningen, zoals bijlessen. Finn voerde campagne met de slogan: "Groen, groen, groen, dat moeten we doen. Stem op mij, dan worden jij en de natuur blij."

Meer informatie over de kinderburgemeester