Gemeenteraad in actie tegen femicide

Gepubliceerd op: 09 maart 2023 12:03

pamflet femicide
Alle politieke partijen in de raad bieden op de Grote Markt wethouder Molema het pamflet tegen femicide aan.

De Groninger gemeenteraad komt in actie tegen femicide of vrouwenmoord, het opzettelijk doden van vrouwen of meisjes. Alle politieke partijen in de raad overhandigden woensdag 8 maart – Internationale Vrouwendag – een petitie aan wethouder Manouska Molema.

Dat gebeurde tijdens een actie voor het Stadhuis op de Grote Markt waar tientallen vrouwenschoenen waren neergezet. "Geweld tegen vrouwen meisjes komt ook in 2023 nog veel voor" aldus de raadsfracties. "De regio Groningen heeft de discutabele eer om landelijk de ranglijst van vrouwelijke slachtoffers van moord en doodslag aan te voeren. Dat vinden we onacceptabel en daarom starten we in Groningen."

Gendersensitief beleid

Op het pamflet aan de wethouder staan een aantal actiepunten en voorstellen. Daaronder onder meer:

-naleven va het Verdrag van Istanbul, een mensenrechtenverdrag van de Raad van Europa tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld;
-gendersensitief beleid;
-verhogen van expertise en professionals werkzaam bij Justitie en zorg en sociaal domein;
-een Taskforce geweld tegen vrouwen in Noord-Nederland bestaande uit Justitie en zorg en sociaal domein.

Spanje

Volgens de laatste cijfers worden er gemiddeld 43 vrouwen per jaar vermoord. In veel gevallen door hun (ex)partner. De Groningse politieke partijen willen meer aandacht hiervoor. "Nederland kent meer slachtoffers van femicide per hoofd van de bevolking dan Spanje", aldus het pamflet. "Daar gaan mensen massaal de straat op met een oproep hun vrouwen te beschermen. Hier in Nederland blijft het akelig stil."

foto pamplet stop femicide