Gemeenteraad krijgt petitie zondagochtendopenstelling overhandigd

Gepubliceerd op: 19 april 2023 22:04

petitie zondagochtendopenstelling
Initiatiefnemer Tineke Plagmeijer (rechts) overhandigt de handtekeningen aan raadssesie voorzitter Etkin Armut.

De gemeente moet bakkers toestemming geven om op zondag al om 8.00 uur open te gaan. Dat is de boodschap van een petitie die woensdag 19 april aan de gemeenteraad is overhandigd.

De online petitie over de zondagochtendopenstelling voor bakkers is meer dan 3.000 maal ondertekend. Nu mogen winkels op zondag pas om 12.00 uur open. Initiatiefnemers van de petitie zijn Tineke en Menno Plagmeijer van bakkerij Broodje van Eigen Deeg. Met hen is de discussie over de zondagochtendopenstelling begonnen toen de gemeente erachter kwam dat hun bakkerij op zondag al voor 12.00 uur open was.

"Je mag op zondagochtend wel met een groep op een terras genieten van een ontbijt. Even bij de bakker broodjes halen om lekker thuis te genieten van een ontbijtje mag niet", aldus de petitionarissen. Zij vinden dat de gemeente met twee maten meet. Tineke Plagmeijer overhandigde de petitie aan de voorzitter van de raadssessie over de zondagochtendopenstelling Etkin Armut.

De raadsfractie van D66 stelde er vragen over aan het college van B&W dat ook met een collegebrief over de mogelijkheden van een zondagochtendopenstelling is gekomen. De petitionarissen grepen de bespreking van die brief aan om de petitie aan de gemeenteraad te overhandigen.

Het college komt in de brief aan de raad met drie mogelijke scenario's:
1: Er verandert niets (behoud van de huidige openingstijden op zondag voor winkels en daghoreca: 12.00-22.00 uur);2: aanpassing van de huidige regels zodat bakkers en banketwinkels op zondagochtend open mogen;
3: nog verder aanpassen zodat bakkers en banketwinkels maar ook bijvoorbeeld supermarkten op zondagochtend open mogen.

Strengste beleid

De fracties van D66, VVD en Student & Stad wilden een debat over de zondagochtendopenstelling gevraagd. Zij wilden weten of de andere partijen in de raad ook vinden dat het standpunt van de Groningen City Club leidend moet zijn. "Groningen kent verreweg het strengste beleid qua zondagochtendopenstelling van alle grote steden", aldus deze 3 fracties. "Hoe kijken fracties naar het aanpassen van de winkeltijdenverordening naar bijvoorbeeld Utrecht model, open om 10.00 uur, zoals ook de Groningen City Club voorstaat?"

Hoe het debat gegaan is?

De raadsessie over de zondagochtendopenstelling is terug te kijken bij de agenda van de Politieke Woensdag van 19 april (Agendapunt Mogelijkheden Zondagochtendopenstelling, 19.00 oude raadzaal)