Gemeenteraad op werkbezoek bij mbo-scholen

Gepubliceerd op: 29 september 2022 21:09

foto mbo
Raadsleden van de gemeenteraad Groningen op bezoek bij de mbo's.

Op de Politieke Woensdag van de gemeenteraad van Groningen staan vaak werkbezoeken op het programma. Raadsleden gaan dan op bezoek bij inwoners en organisaties om te zien wat er speelt, leeft en gebeurt in de gemeente.

Zo gingen raadsleden woensdag 28 september op werkbezoek bij de Groningse mbo-scholen op het SuikerTerrein van Groningen. Doel van de bijeenkomst was om de gemeenteraadsleden te informeren over de rol van het mbo in de stad en op welke thema's het onderwijs en de overheid samenwerken om elkaar in de regio te versterken.

Leeromgeving

Het werkbezoek van de gemeenteraad vond plaats op een unieke locatie in de stad, het SuikerTerrein. Hier heeft Terra een inspirerende leeromgeving gecreëerd, met als centraal gebouw De Pionier. Op dit terrein verbindt Terra de samenwerking met de andere mbo's. Er vinden dan ook veel projecten plaats waarin de scholen met elkaar samenwerken. Logisch dus om hier de gemeenteraad uit te nodigen.

Alfa-college was gastheer in het bezoek, daarom opende de voorzitter CvB, Wim Moes, het werkbezoek. Vervolgens gaven de bestuurders van alle mbo's eenkorte pitch over verschillende thema's die van belang zijn voor het mbo in Groningen. Thema's die aan de orde kwamen waren: aansluiting tussen het onderwijs en de regionale arbeidsmarkt, het welzijn van onze mbo studenten en gebiedsontwikkelingen.

In het tweede deel van het programma gingen de gemeenteraadsleden uiteen in groepjes om over verschillende onderwerpen verder te praten. Zo gingen ze met de voorzitters van de studentenraden in gesprek over onder andere het welzijn van studenten op dit moment.

De gemeenteraadsleden waren eveneens erg geïnteresseerd in het onderdeel energietransitie, Leven Lang Ontwikkelen (LLO) en de gebiedsontwikkelingen.

In gesprek

Wim Moes was verheugd over het enthousiasme en belangstelling voor het mbo van de gemeenteraadsleden: "Goed om met elkaar en met studenten in gesprek te gaan over de bijdrage van het mbo aan de uitdagingen waar de stad en regio voor staan".

Het werkbezoek eindigde met een rondleiding door programmaleider Sjoerd Pool over het SuikerTerrein.

Hallo MBO

De mbo-scholen Alfa College, Noorderpoort, ROC Menso Alting en Terra trekken al lange tijd samen op tijdens de werving- en voorlichtingsperiode onder de noemer Hallo MBO, maar ook in verschillende onderwijsprojecten. Het gezamenlijk ontvangen van de gemeenteraad is dan ook één van de vele voorbeelden waarmee de scholen laten zien dat ze samen staan voor een sterk mbo in de regio.