Gesprek over verwaarlozing van slachtoffers seksueel geweld

Gepubliceerd op: 07 juni 2023 16:06

foto comite vrouwenstrijd

Inwoners kunnen een onderwerp voor bespreking in de gemeenteraad voorstellen. Daar zijn dan minimaal vijftig handtekeningen van inwoners van de gemeente Groningen voor nodig. Door deze zogeheten 'burgeragendering' bepreekt de raad vanavond het onderwerp verwaarlozing van slachtoffers seksueel geweld.

Dit onderwerp is met burgeragendering door het comité Vrouwenstrijd Groningen op de agenda gekomen. Volgens dit comité worden slachtoffers van seksueel geweld "momenteel slecht behandeld door de politie tijdens het proces van melding en aangifte".

Meer informatie over Burgeragendering>>

Het comité zegt van meerdere slachtoffers "alarmerende meldingen" te hebben ontvangen. "Slachtoffers geven aan dat de politie ze niet serieus nam en dat er tijdens de 'informatieve gesprekken' soms zelfs sprake was van victimblaming. Ze vertellen dat er vaak geen contact meer werd opgenomen door de politie wanneer dat wel beloofd was, en dat ze opnieuw werd afgeraden om aangifte te doen wanneer ze daar zelf contact voor opnamen."

Wachttijd

Volgens het comité zou er ook overmatig worden geadviseerd om gebruik te maken van de wachttijd. "In aanloop van de aankomende zedenwetgeving is het belangrijk dat de politie nu al hun verantwoordelijkheid neemt om zich voor te bereiden en zich te verbeteren", aldus het comité Vrouwenstrijd Groningen.

Hoewel de gemeente en de gemeenteraad niet gaan over de politie, heeft de zogeheten agendacommissie van de gemeenteraad wel gemeend het verzoek van het comité Vrouwenstrijd Groningen gehonoreerd om het onderwerp 'verwaarlozing van slachtoffers van de seksueel geweld' te bespreken. Het comité wil onder andere meer maatregelen om het in de stad veiliger te maken voor studenten. Naast raadsleden is ook wethouder Manouska Molema bij het gesprek aanwezig.

Het gesprek over verwaarlozing van slachtoffers van seksueel geweld is vandaag, woensdag 7 juni van 19.00 tot 20.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. De sessie wordt ook live via deze website van de gemeenteraad uitgezonden.

Meer over de burgeragendering door Vrouwenstrijd>>

De sessie van de raad over verwaarlozing van slachtoffers van seksueel geweld is één van de vergaderingen van raadsleden op deze Politieke Woensdag van de Groninger gemeenteraad. Kijk voor de andere vergaderingen op de agenda van deze Politieke Woensdag