Gezamenlijke raadsvragen over nachtopvang

Gepubliceerd op: 08 december 2021 12:12

foto nachtopvang

De 12 fracties van de politieke partijen in de gemeenteraad van Groningen stellen vandaag, woensdag 8 december, gezamenlijk vragen aan het college van B&W over de nachtopvang. Dat gebeurt tijdens het zogeheten Politiek Vragenuur, dat om 15.30 uur begint en live wordt uitgezonden via de livestream op deze website.

Aanleiding voor de vragen: twee daklozen die woensdagavond op de stoep voor de deur van de nachtopvang lagen. "Ondanks dat de gevoelstempratuur onder nul was, zou het niet koud genoeg zijn volgens de regels voor het openstellen van de nachtopvang", aldus PvdA-fractievoorzitter Julian Bushoff die de vragen namens alle fracties gaat stellen.

Vragen voor het Politiek Vragenuur worden van tevoren naar het college gestuurd zodat de antwoorden kunnen worden voorbereid en gepubliceerd op de agenda van de Politieke Woensdag op deze website van de gemeenteraad. Vragen voor het Politiek Vragenuur worden meestal door één of een aantal fracties gesteld. Dat alle raadsfracties met gezamenlijke vragen komen, gebeurt niet heel vaak.

Menswaardige opvang

Uit de tekst bij de vragen over de nachtopvang stellen de raadsfracties: "Het past niet bij een sociale stad als Groningen dat we niet kunnen voorzien in opvang/het openstellen van de winteropvang in deze omstandigheden. Iedereen heeft recht op een thuis. Daar moeten we naar streven, maar het minimum dat we moeten bieden is menswaardige opvang voor hen die (tijdelijk) geen dak boven het hoofd hebben als de weersomstandigheden dusdanig guur zijn."

Om te voorkomen dat dergelijke situaties zich in de toekomst voordoen is het volgens de raad nodig dat er pragmatischer wordt gehandeld wanneer de situatie daarom vraagt. "Vanuit het idee 'de mens centraal' zou in een dergelijke situatie waarin verschillende hulpverleners aan de bel trekken niet het beleid en de regels leidend moeten zijn maar de menselijke maat." De 12 politieke partijen willen dat het college hier zorg voor draagt.

Alle vragen van de raadsfracties over de nachtopvang

Tijdens de Politieke Woensdag van 8 december worden er ook over andere onderwerpen vragen aan B&W gesteld. Zo zijn er vragen over een hondenspeelplek in Ten Boer, de lage waterstand in het Sterrebos, achterstallig onderhoud en rattenproblematiek in de Schoenerstraat in Hoogkerk en de positie van ondernemers op en aan de Grote Markt in verband met de herinrichting.

Alle vragen voor het Politiek Vragenuur van de Politiek Woensdag van 8 december

Agenda Politiek Woensdag van 8 december met naast het Politiek Vragenuur meerdere sessies van de gemeenteraad

Foto: Straatwijs Groningen