Groningen gaat 15 Augustus 1945 herdenken

Gepubliceerd op: 29 september 2022 21:09

foto raadslid els van der weele

Vanaf nu herdenkt Groningen ieder jaar 15 Augustus 1945, de dag dat in het toenmalige Nederlands-Indië een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. De gemeenteraad vroeg tijdens de eerste raadsvergadering in het nieuwe stadhuis unaniem om een passende herdenking.

"Wie kent deze datum nou eigenlijk", zei PvdA-raadslid Els van der Weele, initiatiefnemer van de motie "Groningen herdenkt ook op 15 augustus". "Wie zegt deze datum wat? In Nederland hebben we bevrijdingsdag, maar het was ook nog oorlog na 5 mei."

Jappenkampen

In de motie wordt vermeld dat de oorlog in het voormalige Nederlands-Indië grote gevolgen heeft gehad voor honderdduizenden mensen die daar geïnterneerd zijn in de jappenkampen en die buiten de kampen aan hun lot werden overgelaten. "Er weinig besef is bij de Nederlandse bevolking dat voor ons koninkrijk na 5 mei 1945 er nog een oorlog was die veel Nederlandse en andere slachtoffers heeft geëist."

Met een herdenking wil de raad betrokkenheid en compassie tonen met de slachtoffers van de Japanse bezetting en alle slachtoffers van geweld, onderdrukking en het gedwongen arbeid te verrichten in Nederlands-Indië. Groningen heeft nu geen herdenkingsmoment voor 15 Augustus.

Passende herdenking

De gemeente gaat nu met betrokkenen en de raad zoeken naar een passende "Herdenking 15 augustus 1945" zodat de geschiedenis in stand kan worden gehouden en doorgegeven aan volgende generaties.

De raadsvergadering van 28 september was de eerste besluitvormende raadsvergadering na de opening van het verbouwde stadhuis. De raad ook besluiten over onder meer de inrichting van het Fonds Energietransitie, SAMEN en cameratoezicht. Alle besluiten van de raad zijn te vinden bij de agenda van deze raadsvergadering.

Dit agendapunt terugkijken, kijk bij agendapunt 8

Kinderburgemeester

Voorafgaande aan de raadsvergadering werd afscheid genomen van kinderburgemeester Samuel en loco-kinderburgemeester Jairo en werden de nieuwe kinderburgemeester Fatoumata en de nieuwe loco-kinderburgemeester geïnstalleerd.