In het diepe zonder diploma en zwemvest

Gepubliceerd op: 27 november 2020 14:11

foto versterking hamplaats ten boer
De Groningse gemeenteraad houdt dorpsgesprekken met bewoners in het aardbevingsgebied. Omdat de raadsleden zich druk blijven maken over de dorpen die al zo lang zijn getroffen door aardbevingsellende.

In de dorpsgesprekken willen de raadsleden als volksvertegenwoordigers horen wat er leeft en wat de ervaringen van inwoners zijn. En aardbevingsellende kregen de raadsleden te horen tijdens het eerste dorpsgesprek, donderdag 26 november in de kerk De Levensbron in Ten Boer.

Onzekerheid

Persoonlijke verhalen hoorden de raadsleden over onduidelijkheid over de versterking van huizen: "We horen niks meer." Over de onzekerheid van bewoners: "Het gaat heel erg met de mensen in het gebied." Over de contacten met instanties: "We worden behandeld als mensen met een ernstige psychische beperking."

Zwemvest

Raadsleden hoorden verhalen van inwoners die rond schadeherstel en versterking vastlopen in een oerwoud aan procedures en instanties. "Je hebt zelf geen positie meer", aldus een inwoner uit Ten Boer. "Alleen met ruzie maken kun je nog iets voor elkaar krijgen. Ik voel me onbeschermd als inwoner van Nederland. Je wordt in het diepe gegooid zonder zwemdiploma en zwemvest. Dat is frustrerend."

De raadsleden vertelden dat de mogelijkheden van de raad beperkt zijn. "We kunnen helaas niet op alle vragen antwoorden geven", zei raadslid Lieke Schoutens. Maar, benadrukte raadslid Julian Bushoff: "Misschien gaan we er als gemeenteraad niet over, we zijn er wel van. Want het gaat om onze inwoners. We willen horen wat er leeft en speelt."

Perspectief

Alles oplossen kan de gemeenteraad niet, zei Bushoff. "Maar we kunnen wel degelijk signalen afgeven. Bij alle onduidelijkheid en onzekerheid die we hier horen is het de taak van de raad te blijven hameren op het bieden van perspectief zodat er voor mensen een stip op de horizon komt." Raadslid Wim Koks: "Mensen hebben het gevoel: Ik sta er alleen voor. En dat de gemeente er dan is zodat er iemand naast hen staat, daar kunnen wij ons voor inspannen."

Coronamaatregelen

Het dorpsgesprek in Ten Boer was het eerste van drie bijeenkomsten in het aardbevingsgebied van de voormalige gemeente Ten Boer. De bijeenkomsten zijn op kleine schaal, onder strikte handhaving van de coronamaatregelen en RIVM-richtlijnen. De inwoners zijn door de raad huis-aan-huis met een flyer uitgenodigd. Op 3 december is het volgende dorpsgesprek in Ten Post. Die is inmiddels vol. Het voorlopig laatste dorpsgesprek is op 10 december in Woltersum. Daar zijn nog plaatsen vrij.

Meer informatie over de dorpsgesprekken