Inwoners kiezen top 5 verkiezingsthema's

Gepubliceerd op: 25 oktober 2021 12:10

foto potlood met vraagteken
Groningen gaat woensdag 16 maart 2022 naar de stembus voor de nieuwe gemeenteraad. Waar moet die nieuwe raad mee aan de slag? Wat zijn volgens inwoners de belangrijkste verkiezingsthema's? Dat kunnen zij zelf in een top 5 aangeven. De 5 meest genoemde onderwerpen komen terug in stellingen van de StemWijzer en de Verkiezingskrant.

De inwoners van Groningen konden tot en met zondag 7 november hun top 5 aan verkiezingsthema's kiezen.

StemWijzer

Uit alle ingezonden lijstjes rolt een top 5 van verkiezingsthema's die de inwoners van Groningen belangrijk vinden voor het nieuwe gemeentebestuur. Deze top 5 krijgt een plaats in de StemWijzer die voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart wordt gemaakt. Met deze digitale stemhulp kunnen inwoners erachter komen met welke politieke partijen ze de meeste overeenkomsten hebben. Dat kan helpen bij het stemmen. De StemWijzer komt eind februari online.

Verkiezingskrant

De top 5 aan verkiezingsitems komt ook terug in de Verkiezingskrant. Daarin reageren politieke partijen op de top 5 aan verkiezingsthema's. De Verkiezingskrant valt begin maart in de brievenbus van alle ongeveer 115.000 kiesgerechtigden in de gemeente Groningen. Ook deze Verkiezingskrant kan inwoners helpen bij het maken van een keuze op welke politieke partij ze gaan stemmen. In de krant staat ook veel praktische informatie als: waar zijn de stembureaus? En wat moet je doen als je je stempas kwijt bent?

Binnenkort wordt bekendgemaakt wat de top 5 verkiezingsthema's is.