Isebrandtsheerd en Gemeenterekening besproken

Gepubliceerd op: 17 juni 2020 12:06

foto gemeenterekening 2019
Als raadslid neem je besluiten over de toekomst van de gemeente. Maar als raadslid kijk je ook terug. Heeft de gemeente bereikt wat de bedoeling was? En hoe ging het financieel?

In drie commissievergaderingen kijken de Groningse raadsleden woensdag 17 juni terug op 2019. Dat gaat aan de hand van de Gemeenterekening. Hiermee legt de gemeente verantwoording af over de behaalde resultaten en de besteding van middelen in het afgelopen jaar.

Het positieve saldo over 2019 is 42,2 miljoen, maar dat geeft een vertekend beeld. Dit bedrag is namelijk niet vrij besteedbaar maar blijft grotendeels (37,7 miljoen euro) beschikbaar voor het oorspronkelijke doel, bijvoorbeeld als het gaat om meerjarige projecten of samenwerkingsverbanden. Het resultaat ontstond voor een groot deel doordat de uitvoering van projecten of beleid over de jaargrens heenliep.

Coronacrisis

Het overige vrij besteedbare deel (4,5 miljoen) wil het college inzetten om de financiƫle klappen als gevolg van de coronacrisis op te vangen (2,7 miljoen) en het tekort op de zogeheten BUIG (bijstandsuitkeringen) in 2020 (1,8 miljoen) aan te vullen.

De verschillende thema's (zoals werk en inkomen, zorg en welzijn, afval en dergelijke) komen in de 3 vergaderingen aan de orde (13.00, 16.30 en 20.00 uur). Kijk op de kalender op deze website voor wanneer de verschillende thema's worden besproken. De Gemeenterekening komt volgende week 24 juni terug in de raadsvergadering In De Oosterpoort voor vaststelling.

Isebrandtsheerd

Om 13.00 uur is er nog een commissievergadering over de Isebrandtsheerd in Beijum. Daar maken inwoners zich zorgen over de op handen zijnde bouwplannen op de grond van het voormalige gebouw WIJ Beijum/Heerdemhoes. De bewoners voelen zich overvallen door de bouwplannen voor 37 wooneenheden. De fracties van SP en 100% Groningen willen het over deze kwestie met de andere fracties hebben.