Nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd

Gepubliceerd op: 31 maart 2022 12:03

foto installatie nieuwe gemeenteraad

Ze kunnen nu echt beginnen, de 45 raadsleden van de nieuwe gemeenteraad van Groningen. Woensdag zijn 30 maart ze officieel geïnstalleerd.

Voor het eerst zitten er meer vrouwen dan mannen in de Groningse gemeenteraad: 24 vrouwen en 21 mannen. En niet eerder was de raad zo jong: de gemiddelde leeftijd is 36 jaar. De gemiddelde leeftijd in de gemeenteraad van Groningen was op het eind in de vorige raadsperiode was op het eind 45 jaar.

Jongste raad?

Mogelijk is de nieuwe Groningse raad misschien wel de jongste gemeenteraad van Nederland. Begin dit jaar – dus nog met de oude gemeenteraden – was de gemiddelde leeftijd van een raadslid in Nederland 54 jaar.

De nieuwe raadsleden werden in het bijzijn van familie en vrienden geïnstalleerd. Daarvoor afgaande hield burgemeester Koen Schuiling een toespraak. Daarin ging hij onder meer in op de opkomst: die was in Groningen 54,4 procent. "Te weinig kiezers hebben gesproken, dat vinden we eigenlijk allemaal", aldus de burgemeester. "Er zijn plekken in onze gemeente waar slechts 1 op de 5 kiezers naar de stembus is gegaan."

Informateur

De burgemeester bracht in herinnering dat informateur Mattias Gijsbertsen in de gesprekken met de politieke partijen over de nieuwe coalitie de opdracht heeft gekregen nadrukkelijk te kijken naar de relatie tussen lokale overheid en de inwoners.

Schuiling: "Het werken aan die relatie moet een constante zijn gedurende de hele raadsperiode. En dan vooral in de wijken en dorpen waar de opkomst laag is. Dat wordt een grote opgave. Niet alleen voor de partijen die straks een college vormen. Maar voor ons allemaal. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid."

Opkomstpercentage

De burgemeester stelde voor nog voor de zomer in een bijeenkomst met de raad na te denken over hoe het opkomstpercentage kan worden verhoogd. "Want we hebben zoveel te doen."

Stadsdichter Myron Hamming sloot de feestelijke bijeenkomst af met een voordracht.

Overzicht van alle raadsleden

Installatie van de nieuwe gemeenteraad terugkijken

Over het afscheid van de oude raad: 'Veel raadsleden (22)  keren niet terug'.

foto installatie met familie op podium

foto raadsleden met bloemen