Nieuwe kinderburgemeester, Floor volgt Jouayria op

Gepubliceerd op: 13 februari 2020 12:02

foto floor en milou
De gemeenteraad heeft tijdens de laatste raadsvergadering in de nieuwe raadzaal van het stadhuis afscheid genomen van kinderburgemeester Jouayria en loco Amy. Na het afscheid werd de nieuwe kinderburgemeester geïnstalleerd: Floor. Nieuwe loco is Milou.

De burgemeester van Groningen, Koen Schuiling, leidde de afscheidsceremonie en de installatie van de nieuwe kinderburgemeester. Jouayria was de tweede kinderburgemeester van Groningen. Een Groningse kinderburgemeester is een initiatief van de gemeenteraad. Het idee was om met een kinderburgemeester kinderen een duidelijker stem in Groningen geven.

Burgemeester Schuiling noemde een aantal zaken waar Jouayria mee bezig is geweest. "Je hebt op 5 mei tijdens het Bevrijdingsfestival voor heel veel mensen een hele mooie toespraak over vrijheid gehouden. Je hebt een project voor huiswerkbegeleiding opgezet. En je was ambassadeur van de Stichting Vrienden van het Beatrix Kinderziekenhuis van het UMCG. En je was natuurlijk de voorzitter van de Raad van Kinderen die zich met de thema's 'armoede' en 'veilig opgroeien' heeft beziggehouden."

Dromen

Jouayria vertelde in haar afscheidspraatje dat ze niet had kunnen dromen zoveel te kunnen betekenen als kinderburgemeester. "Het hoogtepunt is mijn toespraak op het 5 mei festival."

Floor kreeg de meeste stemmen in de verkiezingscampagne voor de nieuwe kinderburgemeester. Schuiling noemde nog even de slogan van Floors campagne: 'Als je niet opgeeft, bereik je je droom'. "Jij hebt niet opgegeven en bereikt nu je droom en wordt kinderburgemeester van Groningen," zei Schuiling.

Verkiezingsbelofte

"Als kinderburgemeester wil je je inzetten voor een andere droom van jou; jij wil dat arme kinderen kunnen sporten. Dat is één van de onderwerpen waarvoor jij je wilt inzetten. Jij krijgt nu de kans om activiteiten te organiseren om jouw verkiezingsbelofte waar te maken."

Nadat Floor de ambtsketting door burgemeester Schuiling kreeg omgehangen, sprak zij de gemeenteraad toe. "Ik had het niet verwacht maar ik heb het geprobeerd en het is gelukt. Ik heb er veel zin in en hoop dat er erg veel leuke dingen gebeuren."

Meer informatie over de Groningser kinderburgemeester