Nieuwe kinderburgemeester spreekt raad toe

Gepubliceerd op: 16 september 2021 16:09

Vertrekkend locokinderburgemeester en kinderburgemeester luisteren naar burgemeester Schuiling
De nieuwe kinderburgemeester Samuel is woensdag 16 september tijdens een gemeenteraadsvergadering officieel geïnstalleerd. Burgemeester Koen Schuiling hing hem de ambtsketen om.

Samuel is de opvolger van Floor die het afgelopen jaar de kinderburgemeester van Groningen was. En Jairo volgt Milou op als locokinderburgemeester. De kinderburgemeester is een initiatief van de gemeenteraad. Zo moeten de kinderen in Groningen een duidelijker stem krijgen.

Sporten

Je wordt kinderburgemeester door de kinderburgemeestersverkiezingen te winnen. Kinderen en inwoners van de gemeente hebben kunnen stemmen. Samuel wist de meeste stemmen te behalen met de slogan 'Spelen, sporten en meer groen, samen gaan we dat doen!' Jairo voerde campagne met de leus 'Er gaat niets boven buiten spelen in Groningen!'

Na zijn installatie sprak Samuel de gemeenteraad toe. "Ik wilde kinderburgemeester worden omdat ik van Groningen hou. En omdat ik durf te zeggen wat ik vind. Ik ben voor meer groen. En kinderen moeten veilig buiten kunnen spelen. We moeten niet over kinderen praten maar met kinderen."

Corona

Samuel en Jairo zijn de vierde kinderburgemeester en locokinderburgemeester van Groningen. Voorgangers Floor en Milou waren het afgelopen jaar aanwezig bij vele evenementen. Ondanks het feit dat door corona veel activiteiten niet doorgingen, hadden ze het druk.

Zo maakte Floor tijdens de lockdown, toen alle kinderen niet naar school konden, een filmpje om alle kinderen van Groningen een hart onder de riem steken. Kinderen konden haar mailen met ervaringen over de lockdown. En ze konden bij haar met goede ideeën voor andere kinderen terecht over hoe je je in coronatijd kon vermaken.

Meer informatie over de kinderburgemeester

Floor en Milou en Samuel en Jairo wachten op de trap op het begin van de ceremonie.

Met klok mee Samuel (linksboven), Jairo, Floor en Milou.

Foto's gemaakt door Henk Tammens