Ook weer scholieren in verbouwd stadhuis

Gepubliceerd op: 05 oktober 2022 17:10

foto widar 1

Nu het stadhuis na 2,5 jaar weer open is, kunnen we ook weer kinderen en jongeren ontvangen, zoals ook voor de verbouwing vaak gebeurde. Widar Vrije School Groningen had deze week de primeur. Meer scholen zijn van harte welkom op het stadhuis om op een laagdrempelige manier kennis te maken met gemeentepolitiek en lokale democratie.

De 2 groepen 6 (oftewel groepen 8 want Vrije School) van meester Jaap en juf Trix werden door raadslid Jim Lo-A-Njoe in de entreehal ontvangen met het bekende schilderij De Paardekeuring van Otto Eerelman. Vervolgens hebben de kinderen in de raadzaal, nu 3 hoog op de bovenste etage van het stadhuis, het een educatieve rollenspel gespeeld. Daarmee maakten ze kennis met democratische besluitvorming.

Debatteren

De leerlingen zaten op de plekken in de raadzaal waar normaal gesproken de echte raadsleden debatteren en besluiten nemen. Daar bouwen de kinderen tijdens het educatieve rollenspel hun eigen stad: Democracity. Raadslid Jim Lo-A-Njoe was voorzitter van de raadsvergadering van de kinderen.

De kinderen speelden volksvertegenwoordigers van de stad die ze af moeten maken. Er staan alleen nog maar huizen. Maar hoe moet de stad er verder uitzien? Gaan ze voor bedrijven? Of kiezen ze voor groen? Moet er een groot ziekenhuis komen? Of is onderwijs of sport belangrijker? Of een kerncentrale om van het gas af te komen?

Argumentatie

Het doel van Democracity is sàmen een stad bouwen. De kinderen ervaren dat het tijdens het politieke proces in een democratische samenleving om overleg, argumentatie, meerderheid en consensus draait. De kinderen speelden het spel met veel enthousiasme. Sommigen lieten weten later zelf ook de politiek in te willen.

Mbo-opleidingen

Er staan voor een aantal andere scholen ook al nieuwe sessies Democracity gepland. Meer basisscholen zijn welkom. Maar ook andere scholen zoals Mbo-opleidingen kunnen in het kader van Burgerschap langskomen. Dan is er een ander programma voor handen. Maar altijd is er een raadslid of soms ook een lid van het college van burgemeester en wethouders bij om met de jongeren in gesprek te gaan over politiek en wat lokale politici voor jongeren kunnen doen.

Meer informatie over het aanbod voor scholen: griffie@groningen.nl

Het spel Democracity is gemaakt door ProDemos, het 'Huis voor democratie en rechtsstaat' uit Den Haag.

foto widar 2