Optreden stadsdichter Myron Hamming in raadsvergadering

Gepubliceerd op: 14 september 2021 17:09

foto stadsdichter Myron Hamming
Op de Dag van de Democratie, woensdag 15 september, vergadert de Groningse gemeenteraad voor het eerst weer na het zomerreces. Ter gelegenheid van deze Dag van de Democratie treedt de stadsdichter en spokenwordartiest Myron Hamming op.

De Verenigde Naties hebben 15 september uitgeroepen tot Internationale Dag van de Democratie. Stadsdichter Myron Hamming zal tijdens zijn optreden aan het begin van de raadsvergadering in de Kleine Zaal van De Oosterpoort ingaan op het thema democratie. De raadsvergadering begint om 16.30 uur en is live te volgen via de livestream van de gemeenteraad op gemeenteraad.groningen.nl.

Lockdown

Het is de tweede keer dat Myron Hamming in een raadsvergadering als stadsdichter optreedt. De eerste keer was op 30 maart van dit jaar tijdens de lockdown. Toen vergaderde de raad geheel online en deed Myron Hamming zijn voordracht live online.

Afscheid en installatie kinderburgemeester

In deze vergadering is het ook afscheid van de huidige kinderburgemeester Floor en locokinderburgemeester Milou. Vervolgens is de installatie van de nieuwe kinderburgemeester Samuel en de nieuwe 'loco' Jairo. Floor was de derde kinderburgemeester in Groningen. De kinderburgemeester is een initiatief van de gemeenteraad geweest om kinderen in Groningen een duidelijker stem te geven.

Dromentour

De Groningse kinderburgemeester en de locokinderburgemeester zijn aanwezig bij vele evenementen in de gemeente Groningen. Ondanks dat vanwege corona veel activiteiten niet door gingen, hebben Floor en Milou veel gedaan. Zo heeft de kinderburgemeester onder meer haar eigen project de Dromentour opgezet. Dat heeft voor kinderen van twee basisscholen geleid tot een theaterworkshop en een sportdag. De kinderburgemeester draagt een echte ambtsketen.

Cameratoezicht

Na het optreden van de stadsdichter en het afscheid en installatie van de kinderburgemeester neemt de raad besluiten over een aantal raadsvoorstellen, onder meer over cameratoezicht, maatregelen voor verbetering van de verkeersveiligheid, het internationaliseringsbeleid en uitbreiding van de fietsenstalling op station Groningen-Europapark. Aan het eind van de vergadering neemt de raad afscheid van vertrekkend raadslid Jasper Been van GroenLinks.

Kijk voor de complete agenda van deze raadsvergadering op gemeenteraad.groningen.nl.

Politiek Vragenuur

Voorafgaande aan de raadsvergadering begint om 16.00 uur het Politiek Vragenuur. Dan kunnen raadsleden actuele vragen stellen aan het college van B&W. Ze krijgen dan ook gelijk antwoord van de verantwoordelijke portefeuillehouder (burgemeester of een wethouder). Tijdens dit Vragenuur kan het college ook mededelingen aan de raad doen. De vragen zijn al te vinden op de website van de gemeenteraad.

Fotograaf van foto Myron Hamming: Roland Lowijs