Politieke vragen over gratis mondkapjes en steun sportclubs

Gepubliceerd op: 20 oktober 2020 17:10

foto mondkapjes
Kan de gemeente Groningse minima gratis mondkapjes geven? En overweegt de gemeente sportclubs die door corona in de problemen zitten te helpen met een steunpakket?

Dat zijn twee vragen die raadsleden tijdens het Politiek Vragenuur op woensdag 21 oktober aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen stellen.

Corona

Sinds het begin van de coronacrisis kent de Groningse gemeentepolitiek het Politiek Vragenuur. Raadsleden stellen het college van burgemeester en wethouders (B&W) vragen die over de aanpak van corona gaan. Maar ook andere onderwerpen kunnen aan de orde komen.

Corona komt vrijwel altijd terug in het wekelijkse Vragenuur op de Politieke Woensdag dat is gepland van 15.30 tot 16.30 uur. De vragen voor 21 oktober over mondkapjes zijn van GroenLinks, die ook vragen stelt over mobiele testbussen voor coronatesten. Vragen over sportverenigingen die door het door de coronacrisis moeilijk hebben zijn van het CDA.

Asielzoekers

De PVV heeft vragen over hotel Nescio in Haren als quarantainelocatie voor asielzoekers die besmet zijn met het coronavirus en ook over Warmtenet Paddepoel. En de Partij voor de Dieren stelt woensdag vragen over de kap van bomen aan de Hunzeboord.

Een dag van tevoren staan de vragen al op de agenda van de Politieke Woensdag, te vinden op de website van de gemeenteraad gemeenteraad.groningen.nl. Politieke partijen moeten uiterlijk in het begin van de week hun vragen bekend maken. Zo heeft het college van B&W ook even de tijd voor de antwoorden. En zo kan een wethouder of de burgemeester na het stellen van de vragen ook onmiddellijk een antwoord geven.

Insprekers

Maar er gebeurt meer op de Politieke Woensdag van 21 oktober. Om 20.00 uur is er bijvoorbeeld in het tijdelijke stadhuis aan de Radesingel een zogeheten 'beeldvormende raadsbijeenkomst' over de nieuwe cultuurnota van het college van B&W. Deze nota heet 'Kunst en cultuur voor iedereen 2021-2024'. Tijdens deze bijeenkomst kunnen insprekers de raadsleden vertellen wat ze van de cultuurnota vinden. In verband met de coronamaatregelen gebeurt dit inspreken digitaal.

Er hebben zich 8 insprekers van verschillende culturele instellingen voor deze sessie aangemeld. De fracties gaan in deze bijeenkomst nog niet met elkaar en de cultuurwethouder in debat. Dat gebeurt pas in de zogeheten de 'meningsvormende' sessie op 28 oktober. Deze beeldvormende bijeenkomst, live uitgezonden op deze website, is ter voorbereiding daarop.

Oosterpoort

Om 21.10 uur komt in een andere bijeenkomst van de raad op deze Politieke Woensdag de toekomst van De Oosterpoort aan de orde. De gemeente heeft de tweede fase van de verkenning naar een nieuw muziekcentrum als opvolger van De Oosterpoort uitgewerkt. Twee locaties zijn onderzocht: het stationsgebied en de Vrydemalaan bij het Ebbingekwartier.

Conclusie is dat beide locaties geschikt zijn als vestigingsplaats. Maar de voorkeur van het college gaat uit naar het stationsgebied. Dit omdat dit gebied de meeste kansen zou bieden. Naast de optimale bereikbaarheid is een nieuw muziekcentrum hier aanjager voor levendigheid en gebiedsontwikkeling, aldus het college. In deze meningsvormende bijeenkomst, live uitgezonden op deze website, komen de raadsfracties met hun mening over de voorkeur van het college.

Politieke Woensdag

Maar er gebeurt nog meer op deze Politieke Woensdag. Ook op de andere vergaderlocatie van de raad, in zaal Topweer van het Provinciehuis, zijn bijeenkomsten. Voor een compleet beeld van de Politieke Woensdag op 21 oktober: zie de agenda van de Politieke Woensdag. De meeste bijeenkomsten worden ook uitgezonden op deze website van de gemeenteraad.