Politieke vragen over steekincidenten en coronatesten

Gepubliceerd op: 16 september 2020 09:09

messenverbod foto van de politie
"Is het college bereid eventueel een messenverbod in te stellen?" Dat is één van de vragen die raadsleden tijdens het Politiek Vragenuur op woensdag 16 september aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen stellen.

Sinds het begin van de coronacrisis kent de Groningse gemeentepolitiek het Politiek Vragenuur. Raadsleden stellen het college van burgemeester en wethouders (B&W) vragen die over de aanpak van corona gaan. Maar ook andere onderwerpen kunnen aan de orde komen.

Tijdens het Vragenuur op de Politieke Woensdag van 16 september zijn er bijvoorbeeld vragen over steekincidenten in Groningen. Een dag van tevoren staan de vragen al op de agenda van de Politieke Woensdag, te vinden op de website van de gemeenteraad gemeenteraad.groningen.nl. Politieke partijen moeten uiterlijk in het begin van de week hun vragen bekend maken. Zo heeft het college van B&W ook even de tijd voor de antwoorden.

Messenverbod

De vragen van de fractie van 100% Groningen gaan over geweldsincidenten waarbij messen zijn gebruikt. "Binnen twee maanden zijn er twee geweldsincidenten met dodelijke afloop geweest', aldus raadslid Yaneth Menger van 100%. "Wij maken ons grote zorgen. Er lijkt een tendens te zijn en dat het steeds vaker minderjarigen betreft." Zij wil onder meer van het college weten of het bereid is eventueel een messenverbod in te stellen.

Onvrede

Andere vragen tijdens het Politiek Vragenuur gaan onder meer over corona en versterkingsadviezen in Woltersum. Zo wil de VVD bijvoorbeeld weten hoe het met de testcapaciteit voor Covid-19 gaat en wat de wachttijden bij de GGD zijn. Deze partij heeft de indruk dat de wachttijden voor een test en de uitslag alleen maar verergerd zijn. "Tot grote onvrede in de zorg, het onderwijs en het bedrijfsleven", aldus raadslid Jasper Boter. De SP heeft vragen over versterkingsadviezen in Woltersum die 'kant noch wal" zouden raken.

Het Politiek Vragenuur is er elke Politieke Woensdag. Woensdag 16 september is het vragenuur van 15.30 uur tot 16.20 uur. Het vindt plaats in het tijdelijke stadhuis aan de Radesingel 6 in Groningen en is live te volgen via deze website van de gemeenteeraad.

Horeca

Corona is ook het thema van een aparte vergadering van raadsleden. En dan gaat het om de problemen van de Groningse horeca met de coronamaatregelen en de steun voor ondernemers. Zes raadsfracties hebben dit onderwerp op de Politieke Woensdag gezet om het er meer de andere politieke partijen en het college over te hebben.

Wat kan de gemeente nog meer doen om de lokale horeca te steunen? En hoe kan de Groningse horeca stand houden als de coronamaatregelen nog een half jaar blijven bestaan? Dat zijn twee van de vragen waarover de zes fracties willen debatteren.

Andere onderwerpen op de agenda van de Politieke Woensdag van 16 september zijn onder meer de visie Martini Trade Park en het lokaal programmaplan Nationaal Programma Groningen (NPG).

Een compleet overzicht van alle onderwerpen met alle stukken