Raad besluit over plan Veiligheid

Gepubliceerd op: 02 maart 2021 16:03

foto cameratoezicht
De gemeenteraad van Groningen vergadert woensdag 3 maart weer. De raadsleden nemen dan een besluit over onder meer het zogeheten beleidskader Veiligheid met de veiligheidsambities van de gemeente Groningen.

Van 16.30 tot 17.30 uur vindt er een bijzondere hybride commissievergadering plaats als inhoudelijke voorbereiding op de raadsvergadering van later die avond. Die besluitvormende raadsvergadering begint om 19.00 uur en is geheel digitaal. Vanwege de coronamaatregelen kunnen behalve raads- en collegeleden geen anderen aanwezig zijn. De beide sessies zijn live te volgen via deze website van de gemeenteraad.

Polarisatie

De raad besluit over onder meer het nieuwste beleidskader Veiligheid. De Politiewet en de Gemeentewet schrijven voor dat gemeenten ten minste eenmaal per 4 jaar een plan vaststellen met visie en prioriteiten op gebied van veiligheid. Het B&W van Groningen willen de komende jaren extra aandacht geven aan 4 onderwerpen: ondermijning, digitale dreigingen & criminaliteit, maatschappelijke onrust & polarisatie en de verbinding tussen het veiligheid- en zorgdomein met als speerpunten jeugd en personen met verward gedrag.

Verder neemt de raad besluiten over onder meer de aanschaf van beregeningsinstallaties voor sportvelden, het bestemmingsplan voor de Ter Borchlaan 1 voor de realisatie van appartementen en de aanleg van het Caspomor Park tussen de drie noordelijke flats net ten noorden van winkelcentrum Paddepoel.

Huurwoningen

De raad stemt ook over een aantal zogeheten 'moties vreemd aan de orde van de dag'. Die gaan over onderwerpen die niet op de agenda staan maar waarover 1 of meer raadsfracties toch een uitspraak van de raad wil. Zo staan er moties 'vreemd' geagendeerd over huurwoningen en het ophalen van papier in de oude gemeente Haren. Op de agenda van de raadsvergadering is te zien welke moties al door fracties zijn aangekondigd.

Voorafgaande aan de bijzondere commissie is het wekelijkse Politiek Vragenuur. Dat begint om 16.00 uur is live te volgen via deze website. Tijdens het Vragenuur kunnen raadsleden burgemeester en wethouder vragen stellen over actuele onderwerpen. De vragen zijn van tevoren bekend zodat het college zich kan voorbereiden en tijdens het Vragenuur ook gelijk kan reageren.

Noorderplantsoen

Tijdens het Politiek Vragenuur op 3 maart stellen raadsleden vragen over cameratoezicht in de Folkingestraat, de drukte in het Noorderplantsoen, Humanitas, sloop/nieuwbouw aan de Hamplaats in Ten Boer en fietsparkeren.

Agenda raadsvergadering 3 maart

Agenda Politiek Vragenuur 3 maart