Raad bespreekt geluidsnormen evenementen en plan seniorenwoningen

Gepubliceerd op: 28 maart 2023 17:03

foto stadspark drafbaan

De geluidsnormen van grootschalige evenementen in de buitenlucht. En een plan voor meer seniorenwoningen in Groningen. Dat zijn twee van meer onderwerpen die morgen, woensdag 29 maart, aan de orde komen tijdens de Politieke Woensdag van de Groninger gemeenteraad.

Het onderwerp geluidsnormen is door 4 raadsfracties uit de coalitie en oppositie op de agenda gezet na een memo van het college van B&W over geluid bij evenementen. Daarin staat onder meer dat de ervaring van geluidsnormen verschillend is en van veel factoren afhankelijk. "Het naar beneden bijstellen van geluidsnormen lijkt niet per sé te leiden tot een daling van de ervaren overlast." Daarom heeft het college geen reden gezien om de geluidsnormen in Groningen aan te passen.

Klachtenprocedure

De fracties van Partij voor de Dieren, SP, GroenLinks en Stadspartij 100% voor Groningen willen met de andere politieke partijen in gesprek over de geluidsnormen in Groningen. De bespreekpunten zijn: een reflectie op de huidige geluidsnormen, een visie op het effect van de geluidsnormen in de openbare ruimte en omwonenden en een reflectie op de klachtenprocedure.

Insprekers

De vergadering van de raad over geluidsnormen is woensdag van 21.00 tot 22.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Deze zogeheten meningsvormende sessie is openbaar, dus toegankelijk voor publiek. Ook live te volgen via de livestream op deze website van de gemeenteraad. De sessie begint met een aantal insprekers: inwoners die hun mening over het onderwerp met de raadsleden willen delen.

Een ander onderwerp op de agenda is het initiatiefvoorstel 'Waardig ouder worden' van het CDA. Deze fractie stelt voor om in de woningbouwopgave van de gemeente vanaf nu tenminste 20% betaalbare, gelijkvloerse, goed ontsloten seniorenwoningen op te nemen die in de buurt van winkels en (zorg)voorzieningen staan.

Oververhitte woningmarkt

"Het bouwen voor ouderen lijkt niet altijd sexy te zijn", schrijft het CDA in het plan, "maar is dé manier om lucht te blazen in onze oververhitte woningmarkt. Het mes snijdt aan twee kanten. Want iedere woning die we voor ouderen bouwen levert ook een woning voor andere doelgroepen op. Immers, de huizen waar onze ouderen nu wonen, doorgaans gezinswoningen, komen vrij voor andere doelgroepen."

De sessie waarin de raad dit woningplan bespreekt is van 17.00 tot 18.00 uur in de oude raadzaal van het stadhuis. Het college van B&W heeft het CDA-initiatiefvoorstel al bestudeerd en vindt 20% te veel. Op basis van een woonzorganalyse adviseert het college 10% seniorenwoningen in de woningbouwopgave voor de gemeente Groningen.

Studenten

Er zijn woensdag meer raadsessies. Dan komen bijvoorbeeld aan de orde:

-Verkenning alternatieve inzet middelen bijzondere bijstand voor studenten;

-Voorontwerp wijziging omgevingsplan en MER Stadshavens.

Paddepoelsterbrug

Om 15.30 uur is het wekelijkse Politiek Vragenuur voor vragen van raadsleden aan het college over actuele kwesties. Er zijn vragen over de vergunningverlening Kardingerun en de nieuwe Paddepoelsterbrug.

Een compleet overzicht van alle sessies van de raad op de Politieke Woensdag is te vinden op agenda