Raad bespreekt maatregelen overlast Noorderplantsoen en Stadsstrand

Gepubliceerd op: 01 juni 2022 13:06

foto Noorderplantsoen rook bij BBQ

Toen in juni vorig jaar de overlast in het Noorderplantsoen en bij het Stadsstrand zo toenam, besloot de gemeenteraad tot een aantal maatregelen om daar wat aan te doen. De raad bespreekt woensdag 8 juni de evaluatie van deze maatregelen. Inwoners kunnen aan het begin van deze sessie als inspreker hun ervaringen en meningen met de raadsleden delen.

De maatregelen waartoe de raad besloot om de overlast aan te overlast aan te pakken waren onder meer:
-een alcoholverbod en stilte na 22.00 uur bij het Stadsstrand en in het Noorderplantsoen;
-een gedeeltelijk BBQ-verbod in het Noorderplantsoen en BBQ-tegels op afstand van de huizen;
-gebiedsverboden voor stevige overlastgevers;
-extra handhaving;
-extra beheer, toiletten en vuilnisbakken:
-samenwerkingsafspraken met ondernemers:
-en het stimuleren van de spreiding van recreatie.

Wildplassers

Hoewel de gemeente het lastig vindt verstrekkende conclusies te trekken , valt een aantal zaken op. Sommige maatregelen hadden direct effect. Door extra inzet op beheer en meer faciliteiten als wc's en afvalbakken is er minder overlast van afval en is het aantal wildplassers afgenomen.

Maar het Stadsstrand en het Noorderplantsoen blijven op warme zomerdagen dé hotspots van Groningen, stelt het college van B&W. Dan blijft er – vooral in de avond en 's nachts - geluidsoverlast bestaan. "De frustratie van de direct omwonenden is groot. Een aantal bewoners zijn aan de andere kant van het huis gaan slapen of willen verhuizen."

Corona

De drukte en de overlast in het Noorderplantsoen en het Stadsstrand had ook te maken met corona. Jongeren konden door de maatregelen - sluiting van (nacht)horeca – 's nachts nergens anders naartoe. Het college verwacht dat het intensieve gebruik van deze hotspots altijd tot een zeker mate van overlast blijft zorgen, vooral in de avond en in de nacht.

De gemeente kijkt of er nog meer kan worden gehandhaafd. "Het handhavingsbeleid zal echter gericht zijn op beheersing van de overlast en niet op overlastuitsluiting", zegt het college. De gemeente zet in op het voorkomen en beheersen van overlast. "Handhaving is het sluitstuk."

Inspreken

Tijdens de raadsessie (8 juni, 16.30-18.00 uur, Radesingel 6) geven de politieke partijen in de raad hun reactie op de evaluatie van de maatregelen. Het gaat in het bijzonder gaan over de doeltreffendheid van de maatregelen en de gevolgen voor gewone bezoekers van het Noorderplantsoen en het Stadsstrand. Als inwoners willen inspreken kunnen ze zich aanmelden bij de griffie van de raad:

Informatie over inspreken

Agenda en stukken bij deze raadssessie 'Evaluatie maatregelen het Noorderplantsoen en het Stadsstrand' (Kijk bij agendapunt 2 bij Vergaderzaal 1 Radesingel 6

foto Noorderplantsoen drukte