Raad fietst door Selwerd, Paddepoel en Vinkhuizen

Gepubliceerd op: 16 februari 2023 15:02

foto fietsen warmtestad 1

Gemeenteraadsleden zijn op de Politieke Woensdag echt niet alleen maar op het stadhuis te vinden. Vaak zijn er dan ook werkbezoeken. Raadsleden gaan dan bij inwoners, organisaties en instellingen langs om te zien wat er speelt, leeft en gebeurt in de gemeente.

Zo was er op de Politieke Woensdag van 15 februari een werkbezoek aan WarmteStad. Dat is het duurzame warmtebedrijf in Groningen dat van de gemeente èn het Waterbedrijf is. Zo'n 8.000 inwoners in vooral Selwerd, Paddepoel en Vinkhuizen verwarmen hun huizen met warmte van WarmteStad.

Flatgebouwen

De raadsleden werden ontvangen in het pand van Sunny Selwerd op Winkelplein Selwerd. Ze maakten vervolgens een fietstocht door Selwerd, Paddepoel en Vinkhuizen om te kijken naar huizen die met warmte van WarmteStad worden verwarmd (vooral flatgebouwen en appartementencomplexen).

Groningen wil met WarmteStad een bijdrage leveren aan een CO2-neutrale gemeente. WarmteStad maakt gebruik van duurzame energie zoals warmte- en koudeopslag (WKO). In Paddepoel, Selwerd, Vinkhuizen en Zernike legt het warmtebedrijf een warmtenet (Warmtenet Noordwest) aan. Daarmee moeten in de toekomst meer dan 10.000 huishoudens, instellingen en bedrijven in het noordelijke deel van de stad van duurzame warmte worden voorzien.

Suikerzijde

Ook voor nieuwe woningbouwprojecten als Stadshavens en de Suikerzijde is WarmteStad in beeld. Het publieke warmtebedrijf zonder winstoogmerk is bezig met innovatieve bronnen als restwarmte, aquathermie (warmte uit water) en zonnethermie. Het krijgt straks warmte uit zonnewarmtepark Dorkwerd, het grootste zonnewarmtepark in Nederland (en 3e van de wereld).

Aardgas

WarmteStad streeft ernaar de warmteprijs los te koppelen van aardgas. "Warmte is duur", kregen de raadsleden van WarmteStad te horen. "Maar gas is duurder en elektriciteit is nog duurder." Uit onderzoek in 2021 is gebleken dat WarmteStad de laagste warmtekosten voor huurders in Nederland heeft.

Meer informatie over WarmteStad

foto fietsen warmtestad 2