Raad Groningen zegt nee tegen verhoging gaswinning

Gepubliceerd op: 13 januari 2022 00:01

foto schuiling debat gaswinning

De gemeenteraad van Groningen heeft woensdag 12 januari in een extra vergadering unaniem 'nee' gezegd tegen het voornemen om dit jaar 7,6 miljard kubieke meter gas te winnen uit het Groninger veld. Dat is twee keer zoveel dan is afgesproken.

Alle raadsfracties noemen dat "onacceptabel". Het college van B&W moet van de raad in Den Haag bezwaar maken en daar laten weten desnoods met een rechtszaak het kabinet aan eerder gemaakte afspraken te houden. Mirjam Wijnja, GroenLinks-fractievoorzitter en initiatiefnemer van de motie 'Groningen zegt nee' -- die door alle fracties werd ingediend - zei: "Het is tijd voor actie, het is tijd voor juridische stappen, we moeten alles uit de kast halen."

Lichtzinnig

"De afspraken die gemaakt zijn over het dichtdraaien van de gaskraan zijn direct gerelateerd aan de versterkingsoperatie en de veiligheid van woningen en Groningers", aldus de raad in de motie. "Er mag niet lichtzinnig met de veiligheid van Groningers worden omgegaan."

De raad wil nu dat het stopzetten van de gaswinning wettelijk wordt vastgelegd. "Het vertrouwen in de Rijksoverheid, waar het gaat om afspraken over de gaswinning, is enorm geschaad is. Het is daarom wenselijk voor Groningen en Groningers om het stoppen van de gaswinning wettelijk vast te leggen."

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk was de initiatiefnemer van de motie over het wettelijk vastleggen. "Weer staan economisch belangen voorop en niet de belangen van Groningers." De VVD stemde als enige fractie tegen de motie 'Stoppen gaswinning wettelijk vastleggen."

Fier

Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) noemde het voornemen 7,6 miljard kubieke meter gas te winnen "een klap in het gezicht van de Groningers". Hij zal met andere regionale bestuurders staatssecretaris Vijlbrief van Mijnbouw laten weten dat dit "niet acceptabel is". "Dat doen we op z'n Gronings: fier en vanuit kracht. De gang naar de rechter houden we achter de hand."

Ook gaat Van der Schaaf de psychische schade bij de Groningers als gevolg van de bevingen onder de aandacht brengen. De wethouder zei er wel eens aan te twijfelen of de impact van de bevingen op de Groningers wel "in de krochten van Den Haag" doordringt.

Status Aparte

Een motie voor een 'Status Aparte' voor Groningen en het naar Groningen sturen van mogelijke winsten van verhoogde gaswinning plus een extra bedrag van 1 miljard euro voor schrijnende gevallen haalde het niet.

Raadsvergadering terugkijken