Raad krijgt handtekeningen petitie Geheugenpaviljoen

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 13:02

foto overhandiging petitie geheugenpaviljoen
Karin Vrijma (links)  overhandigt de handtekeningen van de petitie aan raadslid Mirte Goodijk.

De gemeenteraad heeft tijdens het spreekhalfuur op de Politieke Woensdag van 28 februari meer dan 1600 handtekeningen ontvangen van een petitie tegen het laten staan van een stuk van de zuidelijke ringweg als Geheugenbalkon, als herinnering aan die ringweg.

Initiatiefnemer Karin Vrijma van de petitie 'Geheugenpaviljoen Zuiderplantsoen: Niet doen'. "Decennialang hebben buurtbewoners van de Oosterpoort een afschuwelijk betonnen viaduct moeten verdragen waarover dagelijks 100.000 auto's passeerden met alle gevolgen van dien. Fijnstof, lawaai, graffiti en overlast onder het viaduct."

Het voorlopige ontwerp van het Geheugenpaviljoen

Vrijma: "Omwonenden hebben er tientallen jaren naast, onder en bij gewoond, zij willen echt niet herinnerd worden aan de Ringweg. En zeker niet door zo'n betonnen kolos van 30 meter lang, 5 meter hoog en een rijbaan breed. Buitenproportioneel groot."

De petitie vraagt om een hernieuwde mogelijkheid tot inspraak. "Laten we samen streven naar een vriendelijker en passender alternatief, iets kleiners dat onze gemeenschap verbindt zonder deze te overweldigen en waar we trots op kunnen zijn."

Petitie 'Geheugenpaviljoen Zuiderplantsoen: Niet doen'

Raadslid Mirte Goodijk nam namens de gemeenteraad de handtekeningen in ontvangst. Dat gebeurde tijdens het (bijna) wekelijkse spreekhalfuur van de Groninger gemeenteraad. Dat heet 'Inwoners in gesprek met raadsleden'. Inwoners en organisaties kunnen dan met raadsleden in gesprek gaan, bijvoorbeeld naar aanleiding van een presentatie en dus ook het aanbieden van een petitie. Er was tijdens hetzelfde spreekhalfuur ook een presentatie van de werkgroep 'Behoud Kardinge' met een pleidooi voor de schaatssport op Kardinge.

Inmiddels hebben verschillende raadsleden schriftelijke vragen over het Geheugenpaviljoen aan het college van B&W gesteld. De antwoorden moeten nog komen.

Meer informatie over het spreekhalfuur 'Inwoners in gesprek met de raad'

foto voorlopig ontwerp geheugenpaviljoen