Raad krijgt petitie over jeugdzorg

Gepubliceerd op: 08 september 2022 13:09

foto overhandiging petitie jeugdhulp

De vakbond FNV en jeugdzorgprofessionals hebben een petitie aangeboden aan de gemeenteraad van Groningen. 543 handtekeningen van jeugdzorgmedewerkers zijn verzameld met de petitie met aanbevelingen voor hervorming van de jeugdzorg.

De overhandiging van de petitie 'Zet de jeugdprofessionals aan het roer' gebeurde tijdens het Politiek Vragenuur op de Politieke Woensdag van de gemeenteraad van Groningen van 7 september. Pieter Drenthen van de FNV gaf de handtekeningen aan raadslid Hans Sietsma, voorzitter van het vragenuur en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.

Betrokkenheid

De petitie vraagt om meer betrokkenheid van cliƫnten en zorgprofessionals bij beleid. "Zet de zorgprofessionals zoveel mogelijk zelf aan het roer", gaf Drenthen de Groningse raadsleden mee.

De gemeente wil de basisjeugdhulpverlening in Groningen samenbrengen in SAMEN bij WIJ Groningen. Dat zou moeten leiden tot effectievere ondersteuning op maat aan de kinderen en gezinnen, verwacht de gemeenten, en ook verlaging van de kosten van jeugdhulp. Op de Politieke Woensdag van 21 september is er een meningsvormende sessie over het raadsvoorstel van het college van B&W over de financiering van SAMEN en het implementatieplan. De raad neemt een week later, tijdens de besluitvormende raadsvergadering op woensdag 28 september een besluit over het voorstel.

Veilig Thuis

De petitie is door 543 jeugdzorgmedewerkers ondertekend, volgens de FNV namens honderden leden werkzaam bij de organisaties: Elker, Factor 5, jeugdbescherming Noord, Veilig Thuis, het Leger des Heils, de William Schrikker groep, Family supporters, OCRN en WIJ Groningen.

Inhoud petitie