Raad op werkbezoek bij zandwegen en Stadshavens

Gepubliceerd op: 02 september 2021 17:09

foto stadshavens
De gemeenteraad gaat regelmatig op werkbezoek. Politieke partijen doen dat zelf ook. Maar raadsleden van verschillende fracties trekken ook vaak samen de wijken en dorpen in om te zien wat er speelt in de gemeente Groningen.

Zo waren er woensdag 1 september twee werkbezoeken. In de ochtend bezochten raadsleden op uitnodiging van de Stichting Landelijk Gebied Haren de zandwegen in Haren. De stichting wilde bij de raadsleden de betekenis van de zandwegen voor de natuur, landschap en cultuurhistorie onder de aandacht brengen.

Onderhoud

De stichting maakt zich zorgen over het onderhoud van de vele kilometers zandwegen aan cultureel-historisch erfgoed in de oude gemeente Haren. Na de gemeentelijke herindeling in 2019 is het niet goed gegaan met het onderhoud van de zandwegen, aldus de stichting. Vertegenwoordigers van de stichting noemden voorbeelden van onder meer verkeerd gebruik van soorten en hoeveelheden zand.

De stichting heeft het rapport 'Nota zandwegen in Haren' gemaakt van een inventarisatie van de 43 kilometer aan zandwegen die in onderhoud van de gemeente zijn met ook een aantal aanbevelingen over de borging van de zandwegen als cultureel erfgoed. Zo zouden bepaalde wegen afgesloten moeten worden van het verkeer en bij het Noordlaarderbos een 30-kilometer zone moeten komen.

De gemeente komt met nieuwe visie op het onderhoud van de zandwegen in Haren en is daarvoor in gesprek met de Stichting Landelijk Gebied Haren. De verwachting is dat die nieuwe visie volgend jaar bij de gemeenteraad ligt voor besluitvorming.

Nieuw stadsdeel

's Middags was er nog een werkbezoek in Groningen: aan Stadshavens. De gemeente heeft grote plannen voor het gebied rond het Damsterdiep en het Eemskanaal. Daar moet een nieuw stadsdeel verrijzen met koopwoningen, huurwoningen en bedrijfsruimten die aardgasvrij zijn. Het werkbezoek had als doel de raadsleden bij te praten over de plannen. De gemeenteraad zal over de uitgewerkte plannen uiteindelijk een besluit nemen.

De raadsleden werden rondgeleid over een deel van het gebied van het nieuwe stadsdeel. Tijdens de rondleiding ontmoetten zijn ook ondernemers en omwonenden met wie de raadsleden in gesprek gingen. Bij ondernemers leven zorgen over de gevolgen van de plannen voor de verkeersdrukte.

Betondorp

Omwonenden maken zich vooral zorgen over de bouwhoogtes en bouwvolumes en bijvoorbeeld een lage fietsbrug die een extra barrière over het Eemskanaal zou zijn en de bebouwing van Betondorp, nu een groene strook tussen het kanaal en het Damsterdiep. De raadsleden zagen tijdens de rondleiding op veel ramen posters geplakt met teksten als 'Hoogbouw hier bederft ons woonplezier'.

Voordat de bouw van Stadshavens kan beginnen, moet nog een groot aantal stappen worden gezet. Daar betrekt de gemeente omwonenden, huidige huurders, belangenorganisaties en andere geïnteresseerden telkens bij.

Meer informatie over Stadshavens

foto zandwegen

Werkbezoek aan de zandwegen in Haren