Raad wil gratis Bevrijdingsfestival

Gepubliceerd op: 12 mei 2022 16:05

foto raad 11 mei

De gemeenteraad van Groningen wil dat het volgende Bevrijdingsfestival gratis is. Alle politieke partijen in de raad stemden woensdag 11 mei voor de motie 'Een vrij toegankelijk bevrijdingsfestival voor iedereen en breng de charme en ziel terug in het bevrijdingsfestival' die zij gezamenlijk hadden ingediend.

Het Bevrijdingsfestival was dit jaar voor het eerst niet gratis. Bezoekers betaalden 5,91 euro. Verder kostte toiletbezoek 2 euro – urinoirs waren wel gratis. De raad wil dat het weer gratis wordt, de toegang en een bezoek aan de wc.

"De kracht van het bevrijdingsfestival was dat iedereen, hoe verschillend ook, daar samen komt om de vrijheid te vieren en te genieten van kunst en cultuur", aldus de motie. "De charme van het bevrijdingsfestival was dat je zonder te plannen door het stadspark kon slenteren en van allerlei verschillende podia, plekken of gewoon je biertje kon genieten."

Arme en rijk

Zo'n 43.000 mensen bezochten het Bevrijdingsfestival dit jaar. "In vorige edities zag we veel meer bezoekers op het Bevrijdingsfestival afkomen", zei PvdA-fractievoorzitter Julian Bushoff, initiatiefnemer van de motie. "Dat is de kracht van het festival, dat mensen uit de hele provincie, uit de stad, jong en oud, arm en rijk, mensen die heel vaak naar een festival gaan en mensen die nooit naar een festival gaan. Die kracht haal je weg door het opleggen van een drempel als een ticketprijs."

De raad wil dat het college van B&W in de gemeentelijke subsidieverstrekking opneemt dat het Bevrijdingsfestival weer vrij toegankelijk voor iedereen is. Mocht dat veel kosten, dan zouden het Rijk, provincie en andere gemeenten bij moeten springen, vindt de Groningse raad.

Esserberg

Verder nam de raad een besluit over grond grenzend aan sportpark de Esserberg in Haren ('Vestigen Wet Voorkeursrecht Gemeente Esserberg in Haren'). Met dit besluit krijgt de gemeente Groningen voorrang bij de aankoop van gronden die achter sportpark De Esserberg in Haren liggen. Dat is met het ook op toekomstige planologische ontwikkelingen. "Speculatie wordt daarmee voorkomen', aldus B&W.

Raadslid Hans Sietsma werd door de raad gekozen als plaatsvervangend raadsvoorzitter. Dat betekent dat hij de raadsvergaderiging voorzit als burgemeester - en raadsvoorzitter - Koen Schuiling er niet is.

Voor alle besluiten van de raad, zie de besluitenlijst van deze raadsvergadering

Kijk voor alle documenten (raadsvoorstellen, amendement en motie) bij de agenda van deze raadsvergadering

Raadsvergadering terugkijken (klik op camera-icoontjes in de agenda)