Raad wil Groningse Dag van de Vrijwilliger

Gepubliceerd op: 15 november 2022 13:11

foto Peter Rebergen

De gemeente organiseert op 7 december volgend jaar voor het eerst een Dag van de Vrijwilliger om vrijwilligerswerk te waarderen en te stimuleren.

Een voorstel hiervoor is door vrijwel de gehele gemeenteraad tijdens de vergadering over de gemeentebegroting 2023 aangenomen. Op de Groningse Dag van de Vrijwilliger zijn er activiteiten voor vrijwilligers als waardering voor en ondersteuning en stimulering van vrijwilligerswerk in Groningen. De raad trekt hiervoor 15.000 euro uit.

Zorgen

Het plan voor een Groningse Dag van de Vrijwilliger is een initiatief van Peter Rebergen, fractievoorzitter van de ChristenUnie. Zij motie om dit te regelen werd mede ingediend door 4 andere fracties en kreeg steun van bijna alle partijen in de gemeenteraad. Verschillende politieke partijen spraken tijdens de Begrotingsvergadering hun zorgen uit over het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet.

"Vrijwilligerswerk is van grote economische, maatschappelijke en sociale waarde in onze maatschappij", zei Rebergen in de vergadering. "Waardering van vrijwilligerswerk kan leiden tot een aantrekkingseffect."

Mantelzorgers

In de gemeente Groningen is al wel een Dag van de Mantelzorger. Dan zijn er verschillende activiteiten om mantelzorgers te waarderen en te ondersteunen. Maar voor vrijwilligers die ander vrijwilligerswerk doen, was zo'n dag er nog niet.

De gemeente Groningen was al van plan meer inwoners te stimuleren vrijwilligerswerk te gaan doen door middel van het subsidiƫren van vrijwilligersprojecten bij onder meer Humanitas, Link050, HIP en Present.

Meer over de raadsvergadering over de gemeentebegroting 2023