Raadsleden bespreken plannen deelscooters

Gepubliceerd op: 02 december 2020 09:12

FOTO DEELSCOOTER
Wat doen we met de deelscooters in Groningen? Daarover debatteren komende woensdag raadsleden van de Groningse gemeenteraad met elkaar. De sessie over de deelscooters is één van de raadsbijeenkomsten op de Politieke Woensdag van 2 december.

Sinds dit voorjaar rijden er elektrische deelscooters rond in Groningen. Inmiddels zo'n 460 van de aanbieders Felyx en Go Sharing. Het college van burgemeesters en wethouder (B&W) ziet voordelen van zo'n elektrische deelscooter. Zo kunnen ze het autogebruik drukken, de parkeerdruk van auto's verminderen en zijn ze een alternatief voor vervuilende brandstofscooters.

Verkeersveiligheid

Maar er zijn ook nadelen, blijkt in de praktijk. Zo is de verkeersveiligheid een aandachtspunt, concurreren deelscooters met de fiets en lopen in plaats van dat zij concurreren met de auto en geven ze overlast omdat ze soms hinderlijk op de stoep zijn gestald. Vanaf 1 januari 2021 moeten aanbieders van deelvoertuigen en dus ook deelscooters een vergunning hebben. B&W overwegen deelscooters toe te staan in Groningen, maar alleen onder strenge voorwaarden.

Gedacht wordt aan vergunningen voor maximaal twee aanbieders en hoogstens 200 scooters per aanbieder. Ook een minimumleeftijd van 18 jaar – die wettelijk 16 jaar is – en een verbod op het 's nachts rijden op deelscooters (01:00-06:00 uur). Verder mag de binnenstad geen ophaal- en wegbrengplek meer voor deelscooters zijn en komen er aparte parkeerplekken voor deelscooters. Je kunt je scooter dus niet zo maar meer overal neerzetten, zoals nu.

Wat de raadsleden woensdag te vertellen hebben over deelscooters in Groningen neemt het college mee in de verdere plannen voor het deelscooterbeleid. B&W zeggen nu al wel: als er ondanks de strengere voorwaarden te veel overlast is of de potentiële duurzaamheidswinst blijft uit, dan worden de vergunningen weer ingetrokken.

Live meekijken via de website

De raadssessie over de deelscooters is de laatste bijeenkomst van de raad op de Politieke Woensdag van 2 december. Vanwege de coronamaatregelen is deze sessie – in het tijdelijke stadhuis aan de Radesingel - niet bij te wonen. Live meekijken kan wel via deze website

Andere raadssessies op deze Politieke Woensdag gaan onder meer over geld voor projecten in de binnenstad en een zelfstandig opererende Cliëntenraad Werk & Inkomen voor de gemeente Groningen. Een compleet overzicht van alle raadsessies op deze Politieke Woensdag is te vinden op gemeenteraad.groningen.nl (Knop 'Politieke Woensdag 2 december' op de homepage).

Politiek Vragenuur

Om 15.30 uur is er nog het Politiek Vragenuur. Daarin stellen raadsleden vragen aan het college van B&W waarop ze dan ter plekke antwoord krijgen. De vragen zijn een dag eerder al ingediend zodat de collegeleden de tijd hebben voor de antwoorden.

Paddepoelsterbrug

Woensdag zijn er vragen over onder meer de Paddepoelsterbrug en de Gerrit Krolbrug, de afvalstoffenrekening in Haren en de fietstunnel onder het spoor in Haren. Ook dit Politiek Vragenuur is live te volgen via deze website.

Complete agenda van deze Politieke Woensdag