Raadsleden bespreken problematiek aardbevingen

Gepubliceerd op: 20 april 2021 20:04

Rebergen met poster communicatie aardbevingen
Raadsleden en het college van B&W zijn op de Politieke Woensdag van 14 april met elkaar in debat gegaan over de aardbevingsproblematiek in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen. Deze sessie 'Versterken en Vernieuwen' is terug te zien.

De raadsfracties keken onder meer terug op de dorpsgesprekken over de aardbevingsproblematiek die de raad heeft gevoerd in Ten Boer, Ten Post en Woltersum. Ze konden ook input leveren voor het nieuwe Plan van Aanpak Versterking voor de gemeente Groningen dat in de maak is. "We hebben er als raad goed aan gedaan om de dorpsgesprekken te houden", zei Herman Pieter Ubbens van het CDA.

Signalen

Tijdens de in totaal 6 dorpsgesprekken deelden inwoners hun ervaringen, zorgen en vragen rond schadeafhandeling, versterking en dorpsvernieuwing. Ubbens: "We hebben ons oor te luister gelegd en de signalen bij het college aangekaart. We hebben veel opgehaald." Naar aanleiding van deze bijeenkomsten zijn er veel Mondelinge en Schriftelijke Vragen gesteld aan het college van B&W.  Ook SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk vond de dorpsgesprekken goed. "Niet omdat er direct oplossingen kwamen. Maar ik heb de indruk dat de inwoners hun lokale volksvertegenwoordigers nu misschien beter weten te vinden."

Niet dat alles nu goed gaat. "Er gaat heel veel fout", zei René Staijen van de Stadspartij. "Alles duurt eeuwen en daardoor daalt het vertrouwen in de overheid steeds verder en houdt de bevolking het voor gezien." De inwoners willen actie, aldus Staijen. "Ze willen bouwactiviteiten in eigen dorp zodat ze verder kunnen met hun leven."

Funderingsproblematiek

Toch zagen raadsleden ook goede dingen gebeuren. "Ik heb de indruk dat de gemeente z'n stinkende best doet", aldus VVD-raadslid Elisabeth Akkerman. En ChristenUnie-raadslid Peter Rebergen noemde de oplevering van woningen aan de Hamplaats in Ten Boer, de voortgang van de Fazantenhof in dat dorp en de ontwikkelingen rond het Huis van Ten Post en de pilot met de funderingsproblematiek in Woltersum positieve ontwikkelingen.

Maar hij en meer raadsleden zien nog veel verbeteringen mogelijk, bijvoorbeeld op het gebied van de communicatie. Rebergen wil ook dat de juridische en bouwtechnische ondersteuning verbetert. "Inwoners missen dat soms en daar moet een oplossing voor komen en dat is van belang voor het nieuwe Plan van Aanpak." PvdA-fractievoorzitter Julian Bushoff hield een pleidooi voor een systematische en structurele evaluatie van het gemeentelijke beleid rond de aardbevingsproblematiek. Daarbij moeten ook maatschappelijke organisaties als het Gasberaad en de Groninger Bodembeweging worden betrokken. PVV-fractievoorzitter Ton van Kesteren wil minder aandacht voor 'van het gas af' en meer burgerparticipatie op het aardbevingsdossier.

Bureaucratie

Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) legde uit dat de rol van de gemeente in het aardbevingsdossier in de loop van de tijd is veranderd. De gemeente is nu ook de uitvoerder van een aantal regelingen geworden, moet naast de inwoners staan voor als die het moeilijk krijgen en een schil vormen tegen bureaucratie. "En die verschillende rollen kunnen elkaar wel eens bijten."

Hij zei dat er aan verbetering van de communicatie wordt gewerkt. Informatie op de website over bijvoorbeeld de aardbevingscoaches wordt verbeterd. De wethouder noemde vertraging in de versterkingsoperatie bijzonder pijnlijk. "Vertraging is vaak het gevolg van schuivende panelen in het overheidsbeleid. Als je niet weet wat er met je huis gaat gebeuren geeft dat stress en het gaat ten koste van de kwaliteit van leven. Een planning waar je op kunt vertrouwen geeft rust."

Boetesysteem

Over planning van de versterking moet scherper en eerlijker gecommuniceerd worden, vindt Van der Schaaf. Een boetesysteem, een suggestie van de SP, is geen raar idee, vindt hij. Hij wil daar wel met het Rijk over praten. "Als echt aantoonbaar door voortdurend gewijzigd beleid mensen in een andere positie komen, hoort daar compensatie bij."

Terugkijken van deze raadsessie 'Versterken en Vernieuwen' 14 april 2021 agendapunt 17.10-19.00 uur, op icoontje camera klikken

Meer informatie over de dorpsgesprekken tussen raad en inwoners over de aardbevingsproblematiek en de betrokkeneheid van de raad bij het aardbevingsdossier