Raadsleden bezoeken aardbevingscoaches

Gepubliceerd op: 16 september 2021 12:09

Raadsleden in gesprek aardbevingscoaches in Ten Boer
Leden van de gemeenteraad van Groningen hebben woensdag 15 september een bezoek gebracht aan de aardbevingscoaches die in de dorpen van de oude gemeente Ten Boer werken.

De raadsleden kregen eerst een rondleiding door een gedeelte van Ten Post, dat midden in de versterkingsoperatie zit. Ze liepen onder meer door de Jan Zijlstraat waar sloop/nieuwbouw van woningen plaatsvindt. Daarna was er in het oude gemeentehuis in Ten Boer een gesprek met de twee aardbevingscoaches over hun werk in het aardbevingsgebied.

Luisterend oor

De aardbevingscoaches werken bij WIJ Ten Boer en ondersteunen inwoners die problemen ervaren op emotioneel, lichamelijk en sociaal gebied als gevolg van de aardbevingen. Zij zijn onafhankelijke inwonersondersteuners en bieden een luisterend oor, ondersteunen bij het vinden van oplossingen en zoeken, als dat nodig is, naar aanvullende hulpverlening.

Sociale cohesie

De ene aardbevingscoach is opbouwwerker en houdt zich vooral bezig met de sociale cohesie in de dorpen. De andere aardbevingscoach is maatschappelijk werker. Hij houdt zich vooral bezig met individuele ondersteuning van inwoners die worstelen met het verlies van hun vertrouwde huis en verlies van het gevoel van veiligheid.

Meer informatie over en contactgegevens van de aardebevingscoaches

De Groningse  gemeenteraad houdt zich intensief bezig met het onderwerp 'aardbevingen'. Zie daarover het dossier 'Dorpsgesprekken aardbevingen'

Meer informatie over de versterkingsoperatie in de gemeente Groningen