Raadsleden vragen collega's in het land Ter Apel te helpen

Gepubliceerd op: 21 december 2023 15:12

foto laurent dwarshuis
Raadslid Laurent Dwarshuis licht tijdens zijn maiden speech - de eerste echte toepspraak van een kersvers raadslid - de motie over Ter Apel toe.

Groningse raadsleden vragen hun collega's van gemeenteraden in de rest van Nederland hun verantwoordelijkheid te nemen en Ter Apel te helpen met de opvang van vluchtelingen. "Het moet klaar zijn met wegkijken."

De gemeenteraad nam in de raadsvergadering op 20 december met bijna unanieme stemmen een motie aan die oproept om ontheemden en asielzoekers humaan op te vangen. "Actie is nú nodig, het moet klaar zijn met wegkijken en treuzelen van een groot deel van de Nederlandse gemeente", aldus de motie die steun kreeg van 11 van de 12 politieke partijen in de gemeenteraad van Groningen.

Inhumane situatie

Bij het aanmeldcentrum in Ter Apel is volgens de raad een "inhumane en problematische situatie" ontstaan. Meerdere gemeenteraden in de provincie Groningen hebben al andere raden in het land opgeroepen te helpen Ter Apel blijvend te ontlasten.

Breed front

Dat doet de raad van de gemeente Groningen nu ook. "We moeten een breed front vormen dat de oproep meer kracht geeft naar andere gemeenten in het land", aldus raadslid Laurent Dwarshuis (ChristenUnie), initiatiefnemer van de motie in de Groninger raad.

"Buiten het Noorden nemen de gemeenten veel te weinig actie en verantwoordelijkheid", zei Dwarshuis. De oproep van de Groninger gemeenteraad wordt verstuurd naar alle Nederlandse gemeenten, de Commissarissen van de Koning, de Veiligheidsregio's in het land, de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en alle fracties in de Eerste en Tweede Kamer.

Motie 'Oproep over aanhoudende situatie Ter Apel'