Vertraging in uitvoering beschermingsbewind

Gepubliceerd op: 02 maart 2021 10:03

GKB kredietbank
De Rekenkamer van de gemeente Groningen heeft onderzoek uitgevoerd naar het beschermingsbewind, met name voor mensen met problematische schulden die het beheer over hun financiën in handen geven van een bewindvoerder.

Om te kunnen bezuinigen op vooral de kosten van bijzondere bijstand heeft de gemeente begin 2018 besloten om de mensen met een laag inkomen zelf te ondersteunen in plaats van door externe bewindvoerders. Het onderzoek heeft zich gericht op de mate waarin de toen gestelde doelen zijn gerealiseerd. Daaruit blijkt dat deze doelen later zullen worden gerealiseerd. Verder verbaast het de Rekenkamer dat de gemeente niet de ontwikkeling van de betreffende groep cliënten monitort.

Particuliere bewindvoerders

In de gemeente Groningen is een groot aantal mensen afhankelijk van beschermingsbewind. Om de kosten hiervan door particuliere bewindvoerders te kunnen betalen, kunnen minvermogenden (tot 120% van de bijstandsnorm) een beroep doen op bijzondere bijstand. Om de kosten van bijzondere bijstand te verlagen heeft de gemeente besloten om voor die groep de bewindvoering vanaf 2018 zelf ter hand te nemen. Als doelstelling is geformuleerd dat eind 2021 de hele doelgroep bij de Groninger Kredietbank onder bewind zou zijn. Dat zou per saldo een bezuiniging van € 1 miljoen kunnen opleveren.

Naast deze bezuiniging zijn ook inhoudelijke voordelen beoogd, zoals een betere ondersteuning van cliënten, het aanbieden van de meest passende vorm van ondersteuning en het beperken van de instroom en het bevorderen van de uitstroom van de groep met problematische schulden.

Puddingakkoord

Uit het onderzoek van de Rekenkamer blijkt, dat deze doelstellingen niet volledig gerealiseerd zullen worden, zeker niet binnen de gestelde termijn. In het door de gemeente met private bewindvoerders gesloten akkoord (het zogenaamde Puddingakkoord) is namelijk een overgangsperiode vastgelegd tot eind 2021: cliënten van bewindvoerders die de overeenkomst hebben getekend blijven in ieder geval tot die tijd recht houden op bijzondere bijstand.

Naast de bezuiniging en vergroting van de uitstroom blijkt uit het onderzoek dat de gemeente beter in staat is om zelf een passend aanbod te doen qua type ondersteuning. Wat daarbij opvalt is dat de gemeente geen gegevens bijhoudt met betrekking tot de doorstroom van cliënten naar een andere (lichtere en/of goedkopere) vorm van ondersteuning, zoals budgetbeheer.

Bespreking gemeenteraad

Het rapport zal naar verwachting in april worden besproken door de gemeenteraad. De Rekenkamer van de gemeente heeft een adviserende rol naar de gemeenteraad, handelt onafhankelijk en voert in dat verband onderzoeken uit naar uiteenlopende onderwerpen.

Rapport Beschermingsbewind februari 2021

Meer informatie over de Rekenkamer