Vragenuurtje voor gemeenteraad over corona

Gepubliceerd op: 07 april 2020 17:04

foto coronavirus
In deze tijd van corona gaat de Groningse gemeenteraad iets nieuws doen. In een wekelijks vragenuurtje kunnen raadsleden het college van B&W corona-gerelateerde vragen stellen. Woensdag 8 april is het eerste vragenuurtje. Het wordt live uitgezonden op dez ewebsite van de gemeenteraad zodat de inwoners van Groningen mee kunnen kijken.

Verschillende politieke partijen stellen over in totaal 12 onderwerpen vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Waar gaan de vragen over? Onder meer over de veiligheid van kinderen thuis nu WIJ Groningen beperkt kan handelen, de mogelijkheid om daklozen op te vangen in hotels en prostituees die zonder klanten zitten en toch hoge huren moeten betalen.

Agressie in de bus

Ook zijn er vragen over bijvoorbeeld de communicatie over de coronamaatregelen richting laaggeletterde en anderstalige inwoners en de drukte op de warenmarkt in het weekeinde. Ander onderwerpen zijn onder meer het armoedebeleid, de huishoudelijke hulp, de bijstand en agressie in de bus.

Het vragenuurtje is van 16.30 tot 17.30 uur. Per fractie doet 1 raadslid mee dat de vragen stelt. Zij kunnen ervoor kiezen fysiek aanwezig te zijn in de vergaderzaal aan de Radesingel of vanuit huis digitaal de vragen te stellen. Voor het college van burgemeester en wethouders (B&W) is wethouder Roeland van der Schaaf in de vergaderzaal aanwezig om de vragen te beantwoorden.

Veiligheidsrisico

Van der Schaaf is nu locoburgemeester in de gemeente Groningen. Burgemeester Koen Schuiling heeft zijn burgemeesterstaken aan Van der Schaaf overgedragen omdat hij in deze coronacrisistijd nu functioneert als voorzitter van de Veiligheidsregio.

Raadskalender

De vragen van de fracties zijn ruim vóór het vragenuurtje schriftelijk al aan het college van B&W gestuurd. Zo heeft het college de tijd om de antwoorden op de vragen te formuleren. De antwoorden geeft het college tijdens het vragenuurtje. De vragen zijn te vinden bij agenda van het vragenuurtje. Deze agenda is op de kalender van de raad elders op deze site te vinden.

Op 15 april is naar verwachting het tweede vragenuurtje. Raadsleden kunnen naast corona-gerelateerd vragen ook vragen over andere actuele onderwerpen stellen. Het vragenuurtje is op de website van de raad live te volgen en later ook terug te kijken.