Werkbezoek raad aan Kunstpunt

Gepubliceerd op: 18 mei 2022 16:05

kunstpunt 2

Op de Politieke Woensdag van de gemeenteraad van Groningen staan vaak werkbezoeken op het programma. Raadsleden gaan dan op bezoek bij inwoners en organisaties om te zien wat er speelt en leeft in de gemeente.

Zo gingen de raadsleden woensdag 18 mei op bezoek bij Kunstpunt, het centrum voor beeldende kunst in Groningen. De raad was daar op uitnodiging van Kunstpunt zelf, dat in 2019 verzelfstandigde en los kwam te staan van de gemeente. Toen heette het nog CBK, Centrum Beeldende Kunst.

Kunst op straat

De raadsleden werden door onder anderen directeur Paula Lambeck bijgepraat over de verschillende onderdelen van Kunstpunt, zoals kunst op straat, kunst op school en de collectie in eigen huis. Met zo'n 4.000 uitleenbare kunstwerken en zo'n 10.000 zogeheten 'incourante' – niet-uitleenbare – werken is Kunstpunt één van de grootste centra voor kunstuitleen in Nederland.

Aan de orde kwamen ook de kunstprojecten rond ontmoetingsplekken bij onder meer de aanpak van de zuidelijke ringweg. Dat gaat in samenwerking met omwonenden. Voorbeeld van een project dat rond de Ring Zuid al is gerealiseerd is de Geheugenbank bij het Zuiderplantsoen.

Slavernijmonument

Kunstpunt is ook betrokken bij een onderzoek naar een slavernijmonument. Bij het onderdeel 'kunst op school' bouwt Kunstpunt de inzet op het voortgezet onderwijs en bij het vak Burgerschap op het mbo uit.

Huisvesting

Directeur Lambeck stipte in haar verhaal richting de raadsleden ook de onzekerheid over de huisvesting aan de orde als gevolg van de waarschijnlijke verhuizing van cultuurcentrum De Oosterpoort. Kunstpunt is nu gehuisvest in hetzelfde pand. De aanwezige raadsleden kregen van kunstnaar Marianne Brouwer een toelichting op haar expositie in Kunstpunt en afsluitend een korte workshop over de interpretatie van een schilderij.

Werkbezoek aanvragen

Iedere vereniging, stichting, organisatie kan een werkbezoek van de gemeenteraad aanvragen. Dat kan door een formulier op deze website van de gemeenteraad in te vullen. Een commissie van de raad neemt vervolgens dat verzoek in behandeling. Vorige week was de raad op werkbezoek bij VRIJDAG, het centrum voor amateurkunst in Groningen.