Werkbezoek raad aan Meerstad en bomenploeg

Gepubliceerd op: 30 september 2021 15:09

foto werkbezoek meerstad
Op de Politieke Woensdag van de gemeenteraad van Groningen staan vaak werkbezoeken op het programma. Raadsleden gaan dan op bezoek bij inwoners en organisaties om te zien wat er speelt en leeft in de gemeente.

Zo gingen de raadsleden woensdag 29 september op bezoek in Meerstad en lieten ze zich informeren over het bomenbeheer van de gemeente. In Meerstad gingen raadsleden op bezoek bij Bureau Meerstad om vervolgens – in de regen – met een fietstocht de wijken van deze woonkern in het oosten van de gemeente bezoeken.

Na een trage start groeit Meerstad inmiddels 'als kool', aldus Bureau Meerstad. Inmiddels wonen er ruim 2.400 mensen in Meerstad, een verdriedubbeling in 3 jaar. In de nieuwe wijken Groenewei en De Zeilen wordt nog volop gebouwd.

Supermarkt

De raadsleden werden tijdens de fietstocht bijgepraat over onder meer het woningbouwprogramma, de geplande voorzieningen waaronder een supermarkt, de tijdelijke school in Groenewei en natuurinclusief bouwen.

In de middag was er voor raadsleden een ander werkbezoek, aan gemeenteambtenaren die het onderhoud van de bomen in de gemeente Groningen verzorgen. Eerder dit jaar was er ook een sessie voor de raad over bomen, die was georganiseerd door de Boomwachters. Toen werd stevige kritiek geuit op de wijze waarop de gemeente het bomenonderhoud vorm geeft.

Bomenploeg

Van de kant van de raad is toen gevraagd om een soortgelijke sessie met ambtenaren van de gemeente om hun kant van het verhaal te horen en te zien. De raadsleden kregen tijdens een fietstocht – eveneens in de regen - langs verschillende bomen uitleg over het snoeibeleid van de gemeente. De tocht eindigde in Paddepoel waar de bomenploeg bezig was met het snoeien van bomen. Wethouder Glimina Chakor fietste ook een deel van de tocht mee.

Bomenbeleid gemeente Groningen

Presentaties werkbezoek Boomwachters (3 februari)

foto uitleg over snoeibeleid