Zorgen in raad over situatie NCG

Gepubliceerd op: 27 februari 2020 17:02

foto statenzaal
De Groningse gemeenteraad is bezorgd over de situatie bij de Nationaal Coƶrdinator Groningen (NCG). Dat is de organisatie voor de versterking van huizen en gebouwen in het aardbevingsgebied.

De raad besprak de NCG tijdens een actualiteitendebat op woensdag 26 februari. Het debat vond vanwege de verbouwing van het stadhuis plaats in de Statenzaal van het Provinciehuis.

Onrust

"Daar zitten we weer", zei raadslid Hans Sietsma van GroenLinks in het zoveelste debat in de Groningse raad over de aardbevingsproblematiek. Dit 'spoeddebat' was aangevraagd door SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, CDA, Stadspartij, 100% Groningen en D66 naar aanleiding van berichtgeving op RTV Noord over de NCG. Daaruit zou blijken dat er bij de NCG sprake is van "interne chaos" bij de NCG en onrust onder het personeel over het grote verloop.

De fracties zijn bang dat de problemen bij de NCG tot meer vertraging in de versterkingsoperatie leidt. "Zeker bij die Groningers die al zo lang wachten op zekerheid, veiligheid, schadeherstel en versterking", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk. Deze zorg werd breed gedeeld.

Versterkingspunt

Wethouder Van der Schaaf (PvdA) zei dat de NCG nog geen geoliede machine is. "Daar gaat tijd overheen." Volgens de wethouder heeft het opgaan van het vroegere Centrum Veilig Wonen in de NCG voor vertraging in de versterking geleid, maar zorgen de huidige personele problemen niet voor verdere vertraging. Bij het NCG-versterkingspunt in Ten Boer is bijvoorbeeld nauwelijks sprake van verloop, aldus de wethouder.

Van der Schaaf zei dat iedereen, NCG en gemeente, stevig aan de slag zijn met de veiligheid van de inwoners. Binnenkort wordt het Lokaal Plan van Aanpak voor de versterking in de gemeente Groningen gepresenteerd. "Met realistische planningen en realistische uitgangspunten."

Vuist op tafel

Vanuit de raad kwam de oproep om als college van B&W in Den Haag harder op de trom te slaan om voor de veiligheid van de Groningers op te komen. "Ik mis u daar, ook in het openbaar", aldus Dijk (SP). Van der Schaaf probeerde de raad ervan te verzekeren dat het college "zichtbaar en onzichtbaar" bezig is. "Met de vuist op tafel slaan is niet genoeg om het vertrouwen terug te krijgen. Het gaat om het resultaat."

Burgemeester Koen Schuiling benadrukte dat het college zij aan zij staat met de inwoners. Hij vertelde dat hij een afspraak heeft staan met de ministers Knops van Binnenlandse Zaken en Wiebes van Economische Zaken. De burgemeester en wethouder Van der Schaaf deden de raad suggestie ook zelf eens bij de NCG te kijken.

Actualiteitendebat terugkijken