Het Groninger Cultuur Debat

• 10 maart 2022 20:00 tot 21:45
  • locatie: Grand Theatre Groningen
Direct opslaan in uw agenda

Het Groninger Cultuur Debat kunst en cultuur: brandstof voor de samenleving

DONDERDAG 10 MAART | 20.00 - 21.45 UUR | GRAND THEATRE | GRONINGEN

Aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 organiseren de Groninger cultuurinstellingen het Groninger Cultuurdebat.

Groningen Stad heeft een bijzondere en veelzijdige culturele infrastructuur, waarbinnen de lijnen kort zijn en de samenwerking goed. Binnen de gemeente vindt de discussie over het wel en wee van de kunsten vooral plaats binnen het cultuurbeleid en de bijbehorende begroting, maar het belang is veel breder. Kunst en cultuur zijn ook van betekenis voor de economie, het onderwijs, de leefbaarheid, dragen bij aan sociale cohesie en nog veel meer!

KUNST EN CULTUUR ZIJN DE BRANDSTOF VOOR DE SAMENLEVING

Daarom zullen twee mensen van buiten de kunst en cultuursector hun licht laten schijnen op de betekenis van kunst en cultuur.

Dat zijn: Martin Sitalsing | hoofdcommissaris Regionale Politie eenheid Midden-Nederland en Christien van der Vorm | ondernemer en co-founder van Up to Us. In een kort en krachtig betoog beschouwen zij het belang van kunst en cultuur vanuit hun werk. Ze leggen twee stellingen voor aan de stedelijke politici, die daarover met elkaar en het aanwezige publiek in gesprek zal gaan.

De avond sluit af met een stemming door het publiek: welke partij heeft de beste papieren voor kunst en cultuur in de stad? Bertien Minco | betrokken bij de cultuurinstellingen in de stad en oud-Groninger, is voorzitter en moderator.

20:00 Ontvangst door Bertien Minco

20:10 Perfomance door stadsdichter Myron Hamming

20:10 Martin Sitalsing over het belang van kunst en

cultuur voor de samenleving

20:20 Debat 1

20:50 Christien van der Vorm over de positieve impact

van kunst en cultuur op jongeren.

21:00 Debat 2

21:20 Reflectie door Bertien Minco

21:25 Debat 3 en discussie met de zaal

21:45 Afsluiting met de uitslag van de culturele stemwijzer

De organisatie is in handen van de gezamenlijke culturele instellingen in Groningen Stad.

Wilt u aanwezig zijn? Dan kunt u zich voor 6 maart as.

opgeven via info@grandtheatregroningen.nl o.v.v. Groninger Cultuurdebat. Haast u, want er is een beperkt aantal plaatsen. Wanneer de zaal vol is krijgt u van ons een link om het debat online te volgen.