Rekenkamer
Met ingang van 1 februari 2020 heeft de gemeente Groningen een Rekenkamer in plaats van een Rekenkamercommissie. Daartoe heeft de gemeenteraad op 29 januari 2020 besloten. De Rekenkamer controleert of het beleid van de gemeente goed werkt en of de gemeente het geld goed heeft uitgegeven. Hebt u een voorstel voor een onderzoek? Dan kunt u terecht bij de Rekenkamer.
Voorstel indienen
U kunt uw voorstel per e-mail of telefonisch indienen. Of hebt u een andere vraag aan de Rekenkamer? Bel dan secretaris Peter Kommerij, tel 050 367 77 27.
Wat doet de Rekenkamer?
De Rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid, doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beleid van de gemeente Groningen.
- Doeltreffendheid: heeft de gemeente haar beleidsdoelen bereikt? Heeft het beleid het gewenste effect gehad?
- Doelmatigheid: heeft de gemeente het geld goed besteed? Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?
- Rechtmatigheid: heeft de gemeente zich aan bepaalde regels en besluiten gehouden?
De Rekenkamer is onafhankelijk van de gemeenteraad en het college van B&W en bepaalt zelf welke onderwerpen ze onderzoekt. De gemeenteraad kan de Rekenkamer wel vragen om iets te onderzoeken. Ook als inwoner van Groningen kunt u zo'n verzoek indienen.
De werkwijze van de Rekenkamer is vastgelegd in deze verordening en reglementen:
Verordening op de rekenkamer 2020
Reglement van orde Rekenkamer 2020
Onderzoeksprotocol Rekenkamer 2020
Rekenkamer onderzoeken (onder handen)
onderzoek rekenkamer naar VRIJDAG van start
Brief aan raad en college B&W met aankondiging onderzoek Vrijdag
Opzet onderzoek VRIJDAG april 2021
Rekenkamer onderzoeken (afgerond)
Navolgingsonderzoek WMO maart 2021
Onderzoek beschermingsbewind
Onderzoeksrapport beschermingsbewind februari 2021
Onderzoek onderhoud Vensterscholen
Onderzoeksrapport onderhoud vensterscholen september 2020
Onderzoek Kapbeleid
Onderzoeksrapport kapbeleid december 2019
Onderzoek Wmo
- Rapport onderzoek 'Sturing op de Wmo' met aanbiedingsbrief
- Persbericht 1 oktober 2018 'Raad moet beter kunnen sturen op de WMO'
Onderzoek Subsidies
- Rapport onderzoek 'Subsidiëren onder controle' met aanbiedingsbrief
- Persbericht 12 juni 2018 ‘Subsidieproces Groningen op orde, maar toezicht moet beter'
Jaarverslagen van de Rekenkamercommissie
- Jaarverslag Rekenkamercommissie 2019 (pdf 242 kB)
- Jaarverslag Rekenkamercommissie 2018 (pdf 121 kB)
- Jaarverslag Rekenkamercommissie 2017 (pdf 303 kB)
Nieuwsbrieven Rekenkamercommissie
Meer informatie en andere documenten (o.a. rekenkamer Haren en Ten Boer) vindt u in de themadossiers.
Leden Rekenkamer gemeente Groningen
De Rekenkamer bestaat uit de volgende drie externe leden:
Han Warmelink (voorzitter)
Hans van Mossevelde
Hans Kastermans
Vanuit de raad zijn vier leden in de adviescommissie van de Rekenkamer benoemd. Zij hebben als taak de leden van de Rekenkamer te adviseren over te onderzoeken onderwerpen, de aanpak van de diverse onderzoeken en de wijze van presenteren aan de raad. De vier raadsleden van de adviescommissie zijn:
Geeske de Vries (VVD)
Martijn van der Glas (GroenLinks)
René Staijen (Stadspartij voor Stad en Ommeland)
Els van der Weele (PvdA)
Nevenfuncties Han Warmelink:
- raadslid gemeente Westerkwartier (per 1-1-2019), bezoldigd
- Vakcoördinator Staatsrecht Nyenrode Business Universiteit, bezoldigd
- vicevoorzitter Commissie melding van een misstand in het voortgezet onderwijs, bezoldigd
- Ombudsfunctionaris aan de Universiteit Twente (bezoldigd)
Nevenfuncties Hans van Mossevelde:
- Zelfstandig gevestigd interim- en projectmanager (1995 – heden), bezoldigd
- Mentor Jong Ondernemen district Groningen (2006 - heden), onbezoldigd
- eigenaar van Van Mossevelde Beheer BV (pensioen-BV)
Nevenfuncties Hans Kastermans:
- Eigenaar Hans Kastermans Holding
- Directeur/grootaandeelhouder Temporal advies, interim & ondersteuning (opdrachten t.b.v. overheden en non-profit organisaties)
- Voorzitter bestuur Basketball Academy/RTC Noord, onbezoldigd