Excuses slavernijverleden

• 16 mei 2024 19:00 tot 20:45
  • locatie: Stadhuis, Groningen
Direct opslaan in uw agenda

Op 16 mei 2024, The International Day Of Living Together In Peace, biedt de burgemeester namens het college van B&W excuses aan voor de rol die stadsbestuur heeft gespeeld in het slavernijverleden.

Het doel is om samen stil te staan bij onze gedeelde geschiedenis en hoe die onze hedendaagse samenleving heeft gevormd. We geloven dat het belangrijk is om het verleden te blijven herdenken en daarnaast verantwoordelijkheid te nemen voor de fouten die destijds zijn gemaakt. De gemeente ziet het aanbieden van excuses als een eerste stap richting verzoening en verandering.

De bijeenkomst vindt plaats in de Anda Kerkhovenzaal in het stadhuis. Het programma is als volgt:

• 19:00 Inloop
  • 19:15 Opening van de bijeenkomst
  • 19:20 Poëzie-optreden en dans
  • 19:45 Toespraak burgemeester Koen Schuiling
  • 20:00 Gedicht door Myron Hamming
  • 20:15 Hapje en drankje
  • 20:45 Einde bijeenkomst

De aanwezigheid van uw raad bij deze bijeenkomst wordt zeer gewaardeerd. Gezien de beperkte zitplaatsen vragen wij u om één persoon per fractie aan te melden. Dit kan t/m 10 mei via representatie@groningen.nl. Mocht er niemand vanuit uw fractie aanwezig kunnen zijn, dan vragen wij u dit ook door te geven. Uw plek komt dan beschikbaar voor een nazaat van een tot slaaf gemaakte.

Activiteiten overzicht
madiwodovrzazo